Wizualizacja robota piszącego na kartce Wizualizacja robota piszącego na kartce

ChatGPT to nie tylko nowoczesna technologia, ale też narzędzie, które może zrewolucjonizować rynek pracy. Zamiast obawiać się kolejnego, dużego rozwiązania sztucznej inteligencji warto zwrócić uwagę na to co oferuje i jakie posiada korzyści. AI daje się dziś poznać jako pomoc w codziennych obowiązkach, tych prywatnych jak i zawodowych. Idealnym przykładem jest praca UX/UI Designerów, która jest tematem mojego artykułu. Na bazie własnych doświadczeń, przedstawiam w jaki sposób korzystać z ChatGPT i ułatwić sobie pracę w obszarze UX/UI.

Obecne rozwiązania AI takie jak ChatGPT mogą stać się ogromnym wsparciem dla UX Designera w codziennej pracy. To świetne narzędzie w arsenale projektanta, które nie tylko może przyspieszyć pracę i proces projektowania, ale może także poszerzyć zestaw umiejętności.

Jest wiele rzeczy, które ChatGPT może zrobić w zakresie UX/UI/Product design. Trzeba przygotować się na otrzymanie różnych odpowiedzi, umieć odpowiednio analizować i interpretować otrzymane dane od ChatGPT. Narzędzie nie zastąpi człowieka, jak również nie jest w stanie kreatywnie myśleć i łączyć kropki. Jednak pomaga w poszukiwaniu rozwiązań.

Oto siedem fascynujących sposobów wykorzystania ChatGPT w pracy projektanta.

 

Generowanie Proto-person użytkowników

 

Jednym z pierwszych kroków w projektowaniu produktu jest zrozumienie potrzeb użytkownika. Wiąże się to z tworzeniem Person lub Proto-person reprezentujących docelową grupę odbiorców produktu. ChatGPT może być pomocnym narzędziem w generowaniu Proto-person użytkowników, ponieważ pomaga zrozumieć i określić problemy, potrzeby, zachowania i cele potencjalnych użytkowników, a także dane demograficzne. Po wygenerowaniu tekstu przez ChatGPT, warto go przeczytać i przeanalizować. Otrzymany opis Proto-persony może wymagać dostosowania lub uzupełnienia na podstawie Twojej wiedzy i kontekstu. Upewnij się, że opis Proto-persony jest spójny i przydatny dla Twojego projektu lub celu.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz Proto-personę dla sklepu internetowego z ubraniami dla kobiet;
  • stwórz Proto-personę klienta zainteresowanego zakupem zrównoważonych artykułów dla domu;
  • opracuj problemy i potrzeby gości korzystających z hotelu (wpisz nazwę, adres strony);

 

 

Analiza konkurencji

 

Poszukiwanie informacji i analizowanie konkurencji to ogromne i czasochłonne  zadania, zarówno pod względem ilości informacji, które trzeba przetworzyć, jak i wymaganych zasobów. Aby mieć kompleksowy wgląd w działania i strategie konkurencji, należy przeanalizować wiele różnych obszarów, w których ChatGPT może nas wesprzeć, np. w zidentyfikowaniu konkurentów, zbieraniu danych o konkurentach, porównaniu produktów/usług. Dodatkowo ChatGPT może pomóc szybko podsumować tekst, czy wygenerować krótki przegląd tematów w paru zdaniach.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • bezpośrednia konkurencja dla (wpisz nazwę firmy) w Polsce;
  • podsumuj problemy branży modowej w Polsce;
  • opinie w sieci o (wpisz nazwę marki);

 

 

Generowanie pomysłów i poszukiwanie inspiracji

 

Projektowanie to proces iteracyjny, a burza mózgów jest kluczową częścią tego procesu. ChatGPT można wykorzystać do generowania nowych pomysłów projektowych na podstawie opinii użytkowników lub innych danych wejściowych. Wprowadzając informacje o produkcie lub użytkowniku, ChatGPT może wygenerować szereg inspiracji, które można wykorzystać w procesie projektowania. Jeśli masz wątpliwości odnośnie tego jak wypadniesz na burzy mózgów to lepiej wcześniej przygotuj się w oparciu o ChatGPT.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz pięć pomysłów strony internetowej dla kawiarni;
  • zaprojektuj stronę produktu dla sklepu z ubraniami dla pokolenia Z;
  • zaprojektuj infografiki dla raportu z badań na temat energii odnawialnej;

 

 

Przeprowadzanie badań

 

Badania z użytkownikami są kluczowe dla zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. ChatGPT może pomóc w tworzeniu pytań do ankiet, wywiadów czy testów. Wprowadzając do ChatGPT niezbędne informacje o docelowych odbiorcach, dostaniemy szereg pytań, które można wykorzystać podczas pracy nad przygotowaniem się do badań. Oprócz tego narzędzie będzie pomocne przy pisaniu zaproszenia do udziału w badaniu, czy tworzeniu pytań badawczych.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz scenariusz dla testów użyteczności (nazwa strony);
  • wygeneruj skrypt wywiadu z użytkownikiem pokolenia Z dla aplikacji do rezerwacji noclegów;
  • opracuj pytania badawcze dla (wpisz cel);

 

 

Mapowanie ścieżek użytkowników

 

Chociaż z ChatGPT można rozmawiać tylko za pomocą wymiany wiadomości tekstowych jednak to nie powstrzymuje Designerów od tego, aby poprosić chat o opracowanie user flow albo user journey w formie tekstowej. Narzędzie świetnie sobie radzi z takimi wyzwaniami. Tworzy listę kroków, którą można wykorzystać podczas wizualizacji ścieżek użytkowników. Ciekawe, czy można będzie w przyszłości za pomocą chatu wygenerować, np. schemat blokowy.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz user flow dla sklepu z butami;
  • stwórz ścieżkę klienta dla (nazwa marki);
  • zaprojektuj przepływ użytkowników podczas rezerwacji pokoju hotelowego na stronie hotelu;

 

 

Design

 

ChatGPT nie jest w stanie tworzyć wizualnych prototypów, jednak dobrze opisuje jak można zaprojektować produkt lub usługę. Możemy zapytać o najlepsze zasady projektowania dla konkretnej branży czy narzędzia do wsparcia przy budowaniu architektury informacji. Uzyskamy wartościowe informacje na temat układu, typografii, kolorów i innych elementów projektu, które mogą poprawić użyteczność i atrakcyjność wizualną interfejsu. Oprócz tego ChatGPT może polecić różne narzędzia projektowe do tworzenia konceptów, prototypów i przepływów użytkowników.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz design system dla sklepu piłkarskiego;
  • jak poprawić użyteczność sklepu z ubraniami dla kobiet;
  • przydatne narzędzie dla tworzenia przepływów użytkowników;

 

 

Wsparcie w nauce

 

Branża projektowa zmienia się bardzo szybko. Nowe możliwości technologiczne przyczyniają się do rozwoju nowych narzędzi i możliwości. Projektanci, którzy chcą rozwijać się oraz testować nowe narzędzia mogą skorzystać z ChatGPT, który podpowie o nowinkach, podając do tego przydatne linki. Można też zapytać o to jakiego narzędzia najlepiej użyć do rozwiązania pewnego problemu lub realizacji jakiegoś zadania. Warto wykorzystać ChatGPT do znajdowania nowych platform, które służą do opanowania określonych obszarów, czy umiejętności.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • najlepsze narzędzia AI do generowania grafik;
  • jakich narzędzi używać do projektowania VR;
  • najnowsze narzędzie do tworzenia prototypów;

 

Niezależnie od tego, czy jesteś UX/UI Designerem czy Product Designerem, ChatGPT może zrewolucjonizować Twój proces pracy — lub przynajmniej go uprościć i przyspieszyć aspekty związane z badaniami i przetwarzaniem danych. Nie polegaj na nim całkowicie: ChatGPT nie jest doskonały i czasami może generować informacje nieprawdziwe (szczególnie jeśli chodzi o statystyki). Jednak przy odpowiedniej kontroli i szczegółowych podpowiedziach może stać się Twoim najlepszym towarzyszem przy projektowaniu. Warto na bieżąco sprawdzać rozwój ChatGPT, gdyż jak każde narzędzie AI cały czas uczy się i jest coraz lepsze.

Skontaktuj się z naszym zespołem ekspertów, aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc Ci rozwinąć Twój biznes e-commerce.

 

O tym jak Sztuczna Inteligencja wpłynie na naszą przyszłość, Lidia opowiada w naszym podcaście!