ChatGPT to nie tylko nowoczesna technologia, ale też narzędzie, które może zrewolucjonizować rynek pracy. Zamiast obawiać się kolejnego, dużego rozwiązania sztucznej inteligencji warto zwrócić uwagę na to co oferuje i jakie posiada korzyści. AI daje się dziś poznać jako pomoc w codziennych obowiązkach, tych prywatnych jak i zawodowych. Idealnym przykładem jest praca UX/UI Designerów, która jest tematem mojego artykułu. Na bazie własnych doświadczeń, przedstawiam w jaki sposób korzystać z ChatGPT i ułatwić sobie pracę w obszarze UX/UI.

Obecne rozwiązania AI takie jak ChatGPT mogą stać się ogromnym wsparciem dla UX Designera w codziennej pracy. To świetne narzędzie w arsenale projektanta, które nie tylko może przyspieszyć pracę i proces projektowania, ale może także poszerzyć zestaw umiejętności.

Jest wiele rzeczy, które ChatGPT może zrobić w zakresie UX/UI/Product design. Trzeba przygotować się na otrzymanie różnych odpowiedzi, umieć odpowiednio analizować i interpretować otrzymane dane od ChatGPT. Narzędzie nie zastąpi człowieka, jak również nie jest w stanie kreatywnie myśleć i łączyć kropki. Jednak pomaga w poszukiwaniu rozwiązań.

Oto siedem fascynujących sposobów wykorzystania ChatGPT w pracy projektanta.

 

Generowanie Proto-person użytkowników

 

Jednym z pierwszych kroków w projektowaniu produktu jest zrozumienie potrzeb użytkownika. Wiąże się to z tworzeniem Person lub Proto-person reprezentujących docelową grupę odbiorców produktu. ChatGPT może być pomocnym narzędziem w generowaniu Proto-person użytkowników, ponieważ pomaga zrozumieć i określić problemy, potrzeby, zachowania i cele potencjalnych użytkowników, a także dane demograficzne. Po wygenerowaniu tekstu przez ChatGPT, warto go przeczytać i przeanalizować. Otrzymany opis Proto-persony może wymagać dostosowania lub uzupełnienia na podstawie Twojej wiedzy i kontekstu. Upewnij się, że opis Proto-persony jest spójny i przydatny dla Twojego projektu lub celu.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz Proto-personę dla sklepu internetowego z ubraniami dla kobiet;
  • stwórz Proto-personę klienta zainteresowanego zakupem zrównoważonych artykułów dla domu;
  • opracuj problemy i potrzeby gości korzystających z hotelu (wpisz nazwę, adres strony);

 

 

Analiza konkurencji

 

Poszukiwanie informacji i analizowanie konkurencji to ogromne i czasochłonne  zadania, zarówno pod względem ilości informacji, które trzeba przetworzyć, jak i wymaganych zasobów. Aby mieć kompleksowy wgląd w działania i strategie konkurencji, należy przeanalizować wiele różnych obszarów, w których ChatGPT może nas wesprzeć, np. w zidentyfikowaniu konkurentów, zbieraniu danych o konkurentach, porównaniu produktów/usług. Dodatkowo ChatGPT może pomóc szybko podsumować tekst, czy wygenerować krótki przegląd tematów w paru zdaniach.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • bezpośrednia konkurencja dla (wpisz nazwę firmy) w Polsce;
  • podsumuj problemy branży modowej w Polsce;
  • opinie w sieci o (wpisz nazwę marki);

 

 

Generowanie pomysłów i poszukiwanie inspiracji

 

Projektowanie to proces iteracyjny, a burza mózgów jest kluczową częścią tego procesu. ChatGPT można wykorzystać do generowania nowych pomysłów projektowych na podstawie opinii użytkowników lub innych danych wejściowych. Wprowadzając informacje o produkcie lub użytkowniku, ChatGPT może wygenerować szereg inspiracji, które można wykorzystać w procesie projektowania. Jeśli masz wątpliwości odnośnie tego jak wypadniesz na burzy mózgów to lepiej wcześniej przygotuj się w oparciu o ChatGPT.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz pięć pomysłów strony internetowej dla kawiarni;
  • zaprojektuj stronę produktu dla sklepu z ubraniami dla pokolenia Z;
  • zaprojektuj infografiki dla raportu z badań na temat energii odnawialnej;

 

 

Przeprowadzanie badań

 

Badania z użytkownikami są kluczowe dla zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. ChatGPT może pomóc w tworzeniu pytań do ankiet, wywiadów czy testów. Wprowadzając do ChatGPT niezbędne informacje o docelowych odbiorcach, dostaniemy szereg pytań, które można wykorzystać podczas pracy nad przygotowaniem się do badań. Oprócz tego narzędzie będzie pomocne przy pisaniu zaproszenia do udziału w badaniu, czy tworzeniu pytań badawczych.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz scenariusz dla testów użyteczności (nazwa strony);
  • wygeneruj skrypt wywiadu z użytkownikiem pokolenia Z dla aplikacji do rezerwacji noclegów;
  • opracuj pytania badawcze dla (wpisz cel);

 

 

Mapowanie ścieżek użytkowników

 

Chociaż z ChatGPT można rozmawiać tylko za pomocą wymiany wiadomości tekstowych jednak to nie powstrzymuje Designerów od tego, aby poprosić chat o opracowanie user flow albo user journey w formie tekstowej. Narzędzie świetnie sobie radzi z takimi wyzwaniami. Tworzy listę kroków, którą można wykorzystać podczas wizualizacji ścieżek użytkowników. Ciekawe, czy można będzie w przyszłości za pomocą chatu wygenerować, np. schemat blokowy.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz user flow dla sklepu z butami;
  • stwórz ścieżkę klienta dla (nazwa marki);
  • zaprojektuj przepływ użytkowników podczas rezerwacji pokoju hotelowego na stronie hotelu;

 

 

Design

 

ChatGPT nie jest w stanie tworzyć wizualnych prototypów, jednak dobrze opisuje jak można zaprojektować produkt lub usługę. Możemy zapytać o najlepsze zasady projektowania dla konkretnej branży czy narzędzia do wsparcia przy budowaniu architektury informacji. Uzyskamy wartościowe informacje na temat układu, typografii, kolorów i innych elementów projektu, które mogą poprawić użyteczność i atrakcyjność wizualną interfejsu. Oprócz tego ChatGPT może polecić różne narzędzia projektowe do tworzenia konceptów, prototypów i przepływów użytkowników.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • stwórz design system dla sklepu piłkarskiego;
  • jak poprawić użyteczność sklepu z ubraniami dla kobiet;
  • przydatne narzędzie dla tworzenia przepływów użytkowników;

 

 

Wsparcie w nauce

 

Branża projektowa zmienia się bardzo szybko. Nowe możliwości technologiczne przyczyniają się do rozwoju nowych narzędzi i możliwości. Projektanci, którzy chcą rozwijać się oraz testować nowe narzędzia mogą skorzystać z ChatGPT, który podpowie o nowinkach, podając do tego przydatne linki. Można też zapytać o to jakiego narzędzia najlepiej użyć do rozwiązania pewnego problemu lub realizacji jakiegoś zadania. Warto wykorzystać ChatGPT do znajdowania nowych platform, które służą do opanowania określonych obszarów, czy umiejętności.

Kilka przykładów, o co można zapytać ChatGPT:

  • najlepsze narzędzia AI do generowania grafik;
  • jakich narzędzi używać do projektowania VR;
  • najnowsze narzędzie do tworzenia prototypów;

 

Niezależnie od tego, czy jesteś UX/UI Designerem czy Product Designerem, ChatGPT może zrewolucjonizować Twój proces pracy — lub przynajmniej go uprościć i przyspieszyć aspekty związane z badaniami i przetwarzaniem danych. Nie polegaj na nim całkowicie: ChatGPT nie jest doskonały i czasami może generować informacje nieprawdziwe (szczególnie jeśli chodzi o statystyki). Jednak przy odpowiedniej kontroli i szczegółowych podpowiedziach może stać się Twoim najlepszym towarzyszem przy projektowaniu. Warto na bieżąco sprawdzać rozwój ChatGPT, gdyż jak każde narzędzie AI cały czas uczy się i jest coraz lepsze.

Skontaktuj się z naszym zespołem ekspertów, aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc Ci rozwinąć Twój biznes e-commerce.

 

O tym jak Sztuczna Inteligencja wpłynie na naszą przyszłość, Lidia opowiada w naszym podcaście!