Google Analytics 4 to jedno z głównych narzędzi wykorzystywanych w analityce internetowej. Jego poprzednik – Universal Analytics – został wycofany 1 lipca 2024 roku. Nowa wersja narzędzia zbiera dane z witryn i aplikacji, opierając się na zdarzeniach, a nie na tradycyjnych sesjach. Dodatkowo, jest ono stale rozwijane i dopracowywane, co przejawia się nowymi możliwościami dla użytkowników.

 

5 nowych funkcjonalności w GA4

 

Funkcje dostępne od 26 czerwca 2024 skupiają się wokół poprawy widoczności oraz ułatwieniu pracy z danymi. Oto one:

  • AI-generated insights – wykorzystuje uczenie maszynowe, aby automatycznie wykrywać nietypowe zmiany lub pojawiające się trendy w danych i powiadamiać o nich użytkownika. Daje dostęp do   tworzenia niestandardowych spostrzeżeń, które monitorują zmiany istotne dla użytkownika, wyświetlając je w kilku miejscach GA4. Umożliwia także otrzymywanie powiadomień e-mail. Dzięki temu narzędziu użytkownicy mogą szybko reagować na istotne zmiany i lepiej zarządzać swoimi danymi.

Rys. 1: Widok sekcji Insight w panelu GA4
W prawym górnym rogu przyciski Zarządzaj i Utwórz.
Zarządzaj – w tym miejscu możemy ustawić warunki po spełnieniu, których GA4 wysyła powiadomienie email.
Utwórz – w tym miejscu możemy dodać własny kafelek Spostrzeżeń (Insights).

  • Import third-party ad data – użytkownicy będą mogli bezpośrednio importować dane reklamowe z platform takich jak Pinterest, Reddit, czy Snap. Dane z kampanii prowadzonych poza Google zostaną automatycznie uwzględnione w raporcie wydajności międzykanałowej i przypisane do odpowiednich wymiarów źródeł ruchu w Analytics, z takimi metrykami jak „koszt reklam”, „kliknięcia reklam” i „wyświetlenia reklam”. Dzięki ulepszeniom w imporcie danych kosztowych, integracja kont reklamowych z tych platform umożliwi łatwe monitorowanie i analizowanie kampanii prowadzonych poza środowiskiem  Google  w ramach jednego raportu w GA4.

Przeczytaj: Jak analiza danych może napędzać rozwój Twojego e-commerce? 

Rys. 2: Import danych w GA4

  • Cross-channel reporting and budgeting – umożliwia śledzenie wydatków  na reklamy internetowe, oraz prognozowanej wydajności w odniesieniu do określonych celów, takich jak przychody, we wszystkich kanałach marketingowych.
  • Chrome Privacy Sandbox suport – daje użytkownikom Internetu  większą kontrolę nad prywatnością, umożliwiając im zarządzanie śledzeniem aktywności online i dostosowywanie ustawień w dowolnym momencie. Zastępuje tradycyjne pliki cookie, chroniąc prywatność, jednocześnie umożliwiając wyświetlanie spersonalizowanych reklam.
  • Campaign Manager 360 – Campaign Manager 360 (dawniej Campaign Manager) to zaktualizowana wersja narzędzia do zarządzania kampaniami reklamowymi, która jako część Google Marketing Platform oferuje scentralizowane rozwiązania do zarządzania, raportowania i weryfikowania skuteczności reklam. Choć interfejs został odświeżony, funkcje pozostają niezmienione, a w przyszłości planowane są dalsze ulepszenia.

 

Jak wdrożyć nowe funkcjonalności?

 

Część z nowych funkcji zostanie automatycznie wdrożona i żadne działania nie będą potrzebne, część z nich będzie wymagała dodatkowych czynności.

AI-generated insights oraz Chrome Privacy Sandbox support zostaną wprowadzone automatycznie.

Campaign Manager 360 również nie wymaga wiele pracy, wystarczy konto Campaign Manager 360 połączyć z panelem Google Analytics 4.

Więcej zaangażowania będą potrzebowały dwie pozostałe opcje.

Aby zaimplementować funkcję cross-channel budgeting w Google Analytics 4, należy zaimportować dane z kampanii reklamowych oraz zdefiniować cele i budżety reklamowe. Import danych można wykonać na kilka sposobów:

  • poprzez konfigurację na poziomie interfejsu GA4;
  • przez pobranie danych z narzędzi zewnętrznych lub za pomocą API;
  • Poprzez wgranie danych z plików.

Import third-party ad data – Sposób zależny jest od platformy, która ma przesyłać dane do GA4. Integracja może być prosta, jak w przypadku Google Ads lub wymagająca jeszcze jednego narzędzia, takiego jak Google Tag Manager. Za jego pomocą możemy dodać kod śledzący ruch na stronie, dzięki czemu mamy możliwość również dodawania kodów zdarzeń i parametrów. Po skończonym procesie, wszystkie dane będą dostępne w raportach GA4.

Poznaj nasze autorskie rozwiązanie: Fact Matter by Power BI – wyciągaj z danych praktyczne wnioski. 

 

Podsumowanie

 

Google Analytics 4 wprowadza szereg nowych funkcji, które dotyczą takich dziedzin jak: analiza danych, zarządzanie kampaniami reklamowymi oraz ochrona prywatności użytkowników. Nowości te dotyczą między innymi automatycznego wykrywania trendów i informowania o nich, integracji z zewnętrznymi platformami reklamowymi m.in. Pinterest i Reddit oraz bardziej zaawansowanego raportowania międzykanałowego. Część z tych funkcji jest wdrażana automatycznie, natomiast inne wymagają dodatkowej konfiguracji, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.