Poniższy artykuł przedstawia kluczowe zmiany, które zaszły w konfiguracji Google Analytics w 2024 roku.
Tryb zgody i AI w modelowaniu danych
W tym roku sklepy e-commerce, które przetwarzają dane klientów, musiały wdrożyć Consent Mode. Dzięki niemu Google Analytics 4 (GA4) gromadzi dane wyłącznie od użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Z kolei modelowanie danych za pomocą AI pozwala przynajmniej częściowo wypełnić lukę powstałą wśród tych użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na zbieranie ich danych.
User-ID zastępuje Google Signals
Google wprowadza zmiany w identyfikacji użytkowników w raportach, usuwając Google Signals i wprowadzając User-ID jako nowy sposób zbierania danych. Dzięki temu pozwala efektywniej gromadzić informacje demograficzne, takie jak wiek, płeć czy zainteresowania.
Diagnostyka tagów
Dodano nowe narzędzie o nazwie diagnostyka tagów, które pomoże wykrywać i rozwiązywać problemy z tagami w witrynie.
Rozszerzenie możliwości w ramach funkcji „Import danych” w GA4
Funkcja Import danych w Google Analytics 4 została ulepszona. Możesz teraz tworzyć więcej źródeł w przypadku każdego typu importu danych i nimi zarządzać, co daje większą elastyczność i możliwość obsługiwania złożonych scenariuszy importu danych.
Wymóg skonfigurowania zdarzeń niestandardowych.
Aby następowało wysyłanie zdarzeń niestandardowych, w przypadku większości usług trzeba mieć na stronie internetowej polecenie config lub tag Google. Ta zmiana zapobiega wysyłaniu zdarzeń niestandardowych niezależnie od konfiguracji tagu, co wcześniej powodowało pojawianie się w raportach wartości atrybucji „(not set)”.
Nowe opcje pomocy wewnątrz usługi
Google wprowadziło ulepszone opcje pomocy w usłudze Analytics, które ułatwiają korzystanie z platformy i zapewniają natychmiastowe wsparcie. Są one dostępne po kliknięciu przycisku pomocy w prawym górnym rogu konta Google Analytics.
Konwersje i kluczowe zdarzenia – spójność między Google Ads i Analytics
Google wprowadza ujednolicenie definicji konwersji pomiędzy Google Ads a Google Analytics, aby pomiary i raporty były bardziej spójne i intuicyjne. Dotychczas ważne zdarzenia oznaczone w Analytics jako konwersje były mierzone w inny sposób niż konwersje w Google Ads, co prowadziło do rozbieżności między tymi platformami.
Nowa sekcja “Trendy i rekomendacje”
Na stronie głównej pojawiła się nowa sekcja “Trendy i rekomendacje”, które pomagają wskazać zmiany w zachowaniu użytkownika lub pojawiające się trendy na rynku.
Nowa zakładka: Analiza porównawcza
Możemy teraz korzystać z analiz porównawczych, czyli danych referencyjnych, które pomagają porównywać wyniki firmy z wynikami innych firm z tej samej branży.
Ulepszone raporty w czasie rzeczywistym
Dotychczas mogliśmy śledzić liczbę użytkowników odwiedzających witrynę w ciągu ostatnich 30 minut. Teraz mamy możliwość monitorowania ruchu w czasie rzeczywistym, obejmującego również dane z ostatnich 5 minut.
Teraz możemy także wyświetlić podsumowanie strumienia aktywności losowo wybranego użytkownika za pomocą jednego przycisku.
Nowy raport strony w czasie rzeczywistym
Wprowadzenie nowego raportu Strony w czasie rzeczywistym umożliwia monitorowanie, które strony w Twojej witrynie lub aplikacji są aktualnie przeglądane.
Nowy raport „Skuteczność konwersji”
Udostępniony został nowy raport Skuteczność konwersji, który, choć znajduje się w fazie BETA, już teraz pozwala łatwo zidentyfikować, które źródło/medium odgrywa największą rolę w konwersjach.
Porównanie modeli atrybucji
W zakładce Reklamy w sekcji Modele atrybucji możesz porównywać różne modele atrybucji na podstawie takich danych, jak przychody czy liczba zdarzeń.
Przenoszenie raportów standardowych do eksploracji jednym kliknięciem
Przełączanie się w raportach między widokami dnia, tygodnia i miesiąca
Dane na wykresie liniowym można teraz prezentować z podziałem na dni, tygodnie lub miesiące, w zależności od potrzebnej szczegółowości.
Wysyłanie raportów e-mailem w trybie ekspresowym
Jako administrator możemy teraz błyskawicznie wysyłać e-maile z raportami standardowymi i niestandardowymi. Raport wysłany e-mailem zawiera dane z określonego zakresu dat wraz ze wszystkimi filtrami i porównaniami zastosowanymi w nim podczas wysyłania e-maila.
Zwiększenie limitów eksportu danych w przypadku raportów i eksploracji.
Zwiększono limity eksportu danych, aby zapewnić większą elastyczność w zarządzaniu danymi. Dzięki tej aktualizacji można eksportować maksymalnie:
10 mln komórek w plikach TSV i CSV w przypadku eksploracji niespróbkowanych,
100 tys. wierszy danych podczas pobierania raportów w pliku CSV lub w Arkuszach Google.
Eksportowanie do Arkuszy Google
Dane z raportu można teraz wyeksportować do Arkuszy Google i używać funkcji Arkuszy do dalszej analizy danych.
Aby wyeksportować dane z raportu, w jego prawym górnym rogu kliknij Udostępnij raport, a potem Pobierz plik > Wyeksportuj do Arkuszy Google.
Nowa funkcja w raportach – “główna grupa kanałów”
W domyślnych raportach Google Analytics pojawiła się główna grupa kanałów – nowa, edytowalna grupa, która jest domyślnym kanałem raportowania na potrzeby wszystkich raportów dotyczących kanałów.
Segmenty reklamowe w GA4
Sekcja Reklamy została ulepszona. W Google Ads możesz teraz monitorować liczbę użytkowników kwalifikujących się do remarketingu i personalizacji reklam.
Ulepszona funkcja wizualizacji danych w raportach szczegółowych
Raporty szczegółowe zyskały nowe ulepszenie – możesz wizualizować na wykresie dane z maksymalnie 5 wybranych wierszy bezpośrednio w raporcie.
Podsumowanie
To były najważniejsze zmiany wprowadzone w GA4 w mijającym roku. Jeśli niektóre z nich są Wam jeszcze nieznane, warto, abyście uwzględnili je w swoich działaniach.
Tymczasem, czekamy na kolejne aktualizacje, które przygotuje dla nas Google w 2025 roku.