różni kulturowo ludzie na kolorowym tle różni kulturowo ludzie na kolorowym tle

„Lubię pracować w ciszy”, „potrzebuję szerszego kontekstu, żeby zrozumieć o co chodzi w zadaniu”, „wolę konkretne komunikaty” – takie informacje stają się normą, samoświadomość rośnie, a dzięki temu łatwiej budować zespoły, w których każdy może działać zgodnie ze swoimi mocnymi stronami. Tworzenie zespołów, które naprawdę się uzupełniają, staje się strategią świadomych liderów. Różnorodność, rozpatrywana pod wieloma względami, przestaje być problemem – staje się przewagą. Jak radzimy sobie z różnorodnością w Media4U?

 

Neuronietypowość

 

Pojęcie neuronietypowości zyskuje na popularności, od kilku lat można zauważyć zwiększenie świadomości w tym temacie oraz wzrost wyszukiwań powiązanych haseł. Z roku na rok rośnie także ilość stawianych w tym zakresie diagnoz. Informacje o byciu w spektrum daje diagnozowanym poczucie lepszego zrozumienia i pewności siebie, pokazuje inną perspektywę spojrzenia na dotychczasowe doświadczenia.

A jakie ma to przełożenie na pracę?
Współpraca z osobami neuronietypowymi to wyzwania i możliwości.
W zależności od rodzaju zaburzenia można spodziewać się trudności z utrzymaniem uwagi, niskim progiem frustracji, nadwrażliwością lub niedowrażliwością na bodźce czy słabą koordynacją ruchową. Jednak osoby neuroróżnorodne mogą wnieść bardzo dużo do zespołu. Często wspomina się o unikalnym sposobie myślenia i rozwiązywania problemów, o kreatywnych i innowacyjnych pomysłach, o umiejętnościach analitycznych, spostrzegawczości czy hiperfokusie.  Warto wspierać takie osoby, aby środowisko pracy było dla nich przyjazne, a zadania angażujące.

 

Dostosowywanie środowiska pracy do potrzeb możemy obserwować chociażby w przestrzeniach publicznych, np. jako „ciche godziny” w sklepach, dedykowane osobom ze spektrum autyzmu. W pracy czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, jakie czynniki mogą wpływać na samopoczucie osób nie-neurotypowych – światło, wystrój, poziom hałasu w biurze czy ekspozycja na inne bodźce. Część firm decyduje się na specjalne aranżowanie pomieszczeń, tak aby miały możliwość regulowania intensywności światła, wyposaża się pokoje w elementy wyciszające, aby spotkania czy praca cicha nie były zakłócane hałasami z pokojów obok. Odpowiedzią na potrzeby osób neuroróżnorodnych mogą być również wykorzystywane w organizacji narzędzia czy dopuszczanie pewnej elastyczności w metodach pracy – tak, aby lepiej odpowiadały na potrzeby takich osób.
– Magdalena Czapska, Head of People and Culture w Media4U

 

Testy osobowościowe

 

Neuronietypowość to nie jedyna różnorodność, z jaką możemy spotkać się w miejscu pracy. Kolejnym ważnym aspektem są różnice osobowościowe, poznawcze czy odmienne style pracy, które można mierzyć za pomocą testów psychometrycznych. Takie testy są dosyć popularne – Deloitte podaje , że około 80% firm z listy Fortune 500 korzysta z testów osobowości, aby lepiej zrozumieć swoich pracowników. Firmy z jednej strony mogą wykonywać je przy rekrutacji, podczas dopasowywania do zespołu, z drugiej robią je po to, abydobrać odpowiednią komunikację czy lepiej zarządzać grupą. Wszystko musi odbywać się jednak za zgodą pracownika, z wykwalifikowaną do tego osobą oraz przy użyciu odpowiednich narzędzi.
Te najbardziej popularne to:

  • MBTI, czyli test 16 osobowości – koncentruje się na preferencjach w czterech obszarach, tworząc czteroliterowy kod. Diagnoza powinna pomóc w znalezieniu swoich mocnych stron, a także najlepiej dopasowanego zawodu.
  • FRIS – służy poznaniu własnego sposobu myślenia oraz działania w różnych aspektach życiowych jak życie zawodowe, osobiste, w roli lidera czy członka zespołu.
  • Test Gallupa – analizuje osobowość pod kątem 34 talentów, aby pokazać jakie działania są najbardziej naturalne, a w rezultacie prostsze do wykonania. Dzięki temu łatwiej określić jaki obszar ma największy potencjał do rozwoju.
  • Wielka Piątka – wyróżnia pięć podstawowych czynników, które kształtują osobowość. Bazą tego modelu była szesnastoczynnikowa koncepcja osobowości.

Mimo, że testy różnią się od siebie strukturą i sposobem zadawania pytań, często badają podobne obszary, podchodząc do niech w różny sposób. Najważniejsze to nie brać ich za pewnik, za sytuację nie do zmiany. Warto spojrzeć na wyniki testów jako punkt wyjściowy do samorozwoju i poprawy jakości swojego życia. W Media4U realizujemy badania Ostendi, które pozwalają nam lepiej poznać siebie i swoje mocne strony, dzięki temu lepiej rozumiemy z jakimi wyzwaniami się mierzymy.

 

Z mojej perspektywy różnego rodzaju testy osobowościowe są raczej potwierdzeniem dotychczasowych przeczuć i obserwacji niż źródłem zupełnie nowych informacji – pomagają nazwać to, co już intuicyjnie wiemy i uporządkować tę wiedzę w bardziej świadomy sposób. Oczywiście zdarzają się zaskoczenia, co pozwala nam zwrócić uwagę na rzeczy, których wcześniej nie dostrzegaliśmy.
– Piotr Andrzejewski, Head of IT w Media4U

 

Skuteczna komunikacja

 

Różne testy badają nas pod wieloma względami, mierzą w jaki sposób podejmujemy decyzje, czy jesteśmy bardziej czy mniej ekstrawertyczni, sprawdzają, jak reagujemy na stresowe sytuacje czy jaki jest nasz preferowany styl komunikacji. I to ta ostatnia kwestia jest niezwykle ważna w pracy zespołowej.

Znając członków zespołu, ich style komunikacji, potrzeby i preferencje można trafniej dobrać sposób komunikacji, lepiej zaplanować to w czasie czy formie. Zależnie od metodologii wyróżnia się różne style komunikacji, można jednak wyciągać z nich podobne wnioski.

Część pracowników będzie wolała komunikację bezpośrednią oraz konkretną, jasne i klarowne komunikaty, które przekażą najważniejsze informacje i jednoznaczne polecenia. Zbędny będzie dla nich cały kontekst zadania czy wydarzenia. Osoby preferujące taki sposób komunikacji zwykle dobrze odnajdują się w podejmowaniu szybkich decyzji, a dynamiczne środowisko nie jest dla nich przeszkodą.

Będą również pracownicy, którzy będą odwrotnością tych opisanych wyżej. Dla których ważne są relacje, kontakty i szeroki kontekst zadania. Te osoby będą wrażliwe na ton wypowiadanych komunikatów, na panującą atmosferę i relacje w zespole.

 

Dobór skutecznej komunikacji to często kwestia wyczucia. Nie ma jednej uniwersalnej recepty, która sprawdzi się w każdej sytuacji, ponieważ każdy z nas jest inny, inaczej reaguje na pochwały czy krytykę. Kluczowe jest uważne obserwowanie reakcji odbiorców i „wyczucie”, czy dany sposób przekazu przynosi zamierzony efekt. Jeśli widzimy, że komunikacja nie rezonuje, nie bójmy się jej modyfikować lub nawet dopytać o potrzeby komunikacyjne odbiorcę. 

Pamiętajmy też, że w komunikacji każda strona ma swoje potrzeby i oczekiwania, a celem jest znalezienie złotego środka i takiego sposobu wymiany informacji, który uwzględnia perspektywę obu stron, a nie tylko jednostronne dostosowanie się.

Testy osobowościowe mogą okazać się bardzo pomocne w dobrze komunikacji, zwłaszcza na początku współpracy, kiedy nie mieliśmy zbyt wielu okazji, żeby poznać swoje oczekiwania i potrzeby.
– Anna Łuczyńska, Customer Service Team Manager w Media4U

 

Zespół dopasowany do zadań specjalnych

 

Dopasowanie komunikacji na linii pracownik-przełożony powinien przyjść stosunkowo łatwo. Wyzwanie może pojawić się, kiedy trzeba zapanować nad całym, różnorodnym zespołem. Są jednak plusy chaotycznych spotkań, na których mieszają się charaktery, ponieważ rozmaite osobowości członków zespołu są kopalnią pomysłów podczas burz mózgów.
Kolejną zaletą, którą można zauważyć w różnorodnych zespołach IT jest trafne dopasowanie ludzi do pojawiających się w pracy wyzwań – nowym klientem, który potrzebuje dużo rozmów i chce znać wszystkie szczegóły projektu lepiej zaopiekuje się osoba rozgadana, łatwo nawiązująca relacje, która będzie w stanie, w opisowy sposób, przestawić całą koncepcję. Osoby analityczne z łatwością będą odnajdywać się w zadaniach, w których trzeba dbać o szczegóły, a na problem spojrzeć szeroko i znaleźć jego źródło.
Tego typu przykładów może być więcej i będą się one sprowadzać do jednego wniosku: wykorzystywanie mocnych stron pracowników sprawi, że będą oni z większą chęcią i łatwością zajmować się nowymi tematami.

 

Dopasowując ludzi do pojawiających się wyzwań, warto zwrócić szczególną uwagę na ich wrodzone kompetencje. Identyfikacja naturalnych talentów i mocnych stron pozwala efektywniej alokować zadania i zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu. Osoby, których wrodzone umiejętności korespondują z wymaganiami danego wyzwania, z większym prawdopodobieństwem podejmą się go z zaangażowaniem i osiągną lepsze i szybsze rezultaty.
– Anna Łuczyńska, Customer Service Team Manager w Media4U

 

Podsumowanie

 

Każdy z nas pracuje inaczej – i właśnie w tym tkwi siła zespołu. Kiedy potrafimy spojrzeć na te różnice nie jak na przeszkody, a jak na potencjał, zaczynamy budować środowisko, które wspiera rozwój i współpracę. Testy osobowości, większa otwartość na neuroróżnorodność i elastyczne podejście do komunikacji to narzędzia, które pomagają nam tworzyć zgrane zespoły

Chcesz dołączyć do naszego zespołu?

Napisz do nas i opowiedz o swoich mocnych stronach.
Z przyjemnością rozpatrzymy Twoją aplikację.

Napisz do nas!