

Pokolenie Silver swoją liczebnością coraz mocniej zaznacza swoją obecność w krajach rozwiniętych. Według danych w 2020 to 25,6% społeczeństwa polskiego, a do 2050 ta liczba będzie wynosić 13,7 mln. Jednak dziś osoby powyżej 50 roku życia odstają od skojarzeń, jakie niesie za sobą słowo „senior”. Chcą wiedzieć co dzieje się na świecie, korzystać z nowoczesnej technologii oraz w ciekawy i aktywny sposób spędzać czas wolny, uczyć się nowych rzeczy.
Jak Pokolenie Silver wpływa na świat? Jakie trendy wyznacza?
Kim są Silversi?
Pokolenie silver to w dużej mierze pokolenie Baby Boomers oraz starsi przedstawiciele pokolenia X. Spłacili już kredyty i odchowali dzieci. Mają dużo czasu wolnego, stabilną sytuację finansową oraz mimo wieku, nadal czują się młodzi. Potwierdzają to badania zrealizowane przez agencję marketingu zintegrowanego Communication Unlimited i Atena Research & Consulting, według których ludzie po 50 roku życia:
– czują się znacznie młodsi, średnio o 11 lat;
– nadal pracują i są zaangażowani w swoje życie zawodowe, 51% z nich pozostaje zatrudnionych;
– są stabilni finansowo, na co wskazuje 68%;
– koncentrują się na sobie, 93% uważa czas dla siebie za istotny.
Ponieważ jest to grupa, której liczebność stale rośnie, będzie ona miała coraz większy wpływ na gospodarkę.
Turystyka
W 2024 roku rynek Silver Tourism został wyceniony na 1 720,1 mld USD, a prognozy na najbliższe lata mówią o wzroście o około 7%. Najbardziej popularne są wycieczki wellness i prozdrowotne. Ze względu na stawianie zdrowia na pierwszym miejscu, seniorzy wybierają miejsca oferujące SPA, zabiegi czy aktywności dostosowane do ich grupy wiekowej. Co więcej, wśród seniorów rośnie popularność Slow Tourism, czyli podróży w mniej popularne, spokojne miejsca, które oferują autentyczne doświadczenia z wydłużonym czasem pobytu, aby jak najdokładniej zwiedzić dane okolice.
W Polsce, osoby w wieku 50-70 lat również podróżują coraz częściej. Są świadomi i chętnie odwiedzają nowe lokalizacje, tylko co 4 z badanych zadeklarował, że co roku odwiedza to samo miejsce. 83% badanych udaje się na wakacje raz w roku, a ponad połowa robi to już częściej, wybierając nie tylko krajowe destynacje. Większość organizuje wyjazdy samodzielnie, na biura podróży decydują się tylko najzamożniejsi seniorzy.
Dodatkowo, według raportu wykonanego na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent, jednym z najpopularniejszych marzeń osób powyżej 50 roku życia to podróż w wymarzone miejsce.
E-commece
Silver Generation jest coraz bardziej świadomą technologicznie grupą, która coraz śmielej korzysta z danych możliwości. Już co trzecia osoba powyżej pięćdziesiątki kupuje online, wydając około 656 zł na zakupy internetowe, co daje kwotę o 83 zł większą niż średnia krajowa. Pieniądze te przeznaczane są zwykle na obuwie, leki, bilety i sprzęt RTV/AGD. Inaczej jest z zakupami odzieży, wyposażenia wnętrz, kosmetyków czy telefonów, gdzie Pokolenie Silver wydaje mniej niż młodsi konsumenci. Klienci powyżej 50 roku życia zazwyczaj kupują za pomocą laptopów i telefonów komórkowych. Lubią przejrzyste strony, łatwy proces składania zamówienia i szybko ładujące się strony. Za problematyczne zaś zwykle wskazywali uporczywe reklamy, koszty i czas dostawy.
Mimo, że Silversi szybko przekonują się do e-sklepów rzadko decydują się na spontaniczne zakupy. Nawyk przemyślanych i racjonalnych zakupów sprawia, że Pokolenie Silver analizuje rankingi produktów, opinie innych klientów, a także sprawdza możliwości zwrotu i wymiany, upewniając się, że wszystko spełnia wymagania.
Rozrywka i czas wolny
Wydłużający się czas życia sprawia, że wydłuża się również aktywność fizyczna i intelektualna, a ludzie pozostają pełni energii i apetytu na nowe doświadczenia. Szacuje się, że 56% Silversów ma dostęp do Internetu, a 30% z nich bez problemu porusza się po sieci. Potrafią spędzić online nawet 4 godziny – mają konta w mediach społecznościowych, posługują się bankowością internetową i wiedzą o portalach randkowych. Co więcej, nie utożsamiają się ze stereotypowym obrazem seniora.
Granfluencerzy
Wizerunek osób 50+ powoli przechodzi transformację. Jeszcze niedawno seniorzy występujący w kampaniach reklamowych byli zwykle statystami lub przedstawiani byli stereotypowo. W Polsce ten trend odwróciła marka BOHOBOCO zapraszając do swojej kampanii ponad 80-letnią aktorkę i modelkę Helenę Norowicz, tym samym rozpoczynając erę tzw. oldvertisingu w Polsce.
Dziś globalne marki chętnie tworzą kampanie z udziałem modelek z pokolenia silver pokazując, że dojrzałość może kojarzyć się z pięknem i estetyką.
Również w Social Mediach Silversi rozwijają się dynamicznie, nie są tam już tylko obecni. Przedstawiciele tej grupy zostali Granfluencerami, czyli influencerami w wieku 50+, którzy gromadzą tysiące obserwujących i budują zaangażowane społeczności. Według raportu „Influence Marketing Trends 2023” opublikowanego przez Marketing Dive, influencerzy z pokolenia silver osiągają wyższe wskaźniki zaangażowania niż młodsi twórcy.
Przykładem polskiego granfluencera jest Jan Adamski, który prowadzi bloga o klasycznej męskiej elegancji i jest aktywny na Instagramie. Na świecie znana jest Helen Ruth Elam – Baddie Winkle, która zdobyła popularność dzięki swojemu kolorowemu stylowi i pozytywnemu podejściu do życia.
Platformy Streamingowe
Jeszcze kilka lat temu tradycyjna telewizja była głównym źródłem rozrywki dla osób starszych w Polsce. W 2024 roku statystycznie było to trochę ponad 4 godziny dziennie i był to niewielki spadek w porównaniu do poprzednich lat. Mimo to, popularność platform streamingowych wśród seniorów rośnie. Jak wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce” Santander Consumer Banku z 2025 roku, 86% Polaków korzysta z serwisów streamingowych jako formy subskrypcji. Inne badania pokazują, że już co piąty senior deklaruje korzystanie z platform, zwykle Netflix.
Z raportu przygotowanego przez IQS na zlecenie SilverTV i LifeTube wynika, że wśród internautów 50+, aż 80% regularnie ogląda treści wideo online, a 46% robi to codziennie. Najczęściej wybieranymi platformami są YouTube (77%), Facebook (65%) oraz portale publicystyczne (46%). Treści, jakie zazwyczaj konsumują Silversi to wiadomości, filmy edukacyjno-instruktażowe oraz muzyka. Dodatkowo, 46% badanych zadeklarowało, że czas spędzony online zwiększa się kosztem czasu spędzonego przed telewizorem. Niestety, w sieci nadal nie ma wystarczająco dużo materiałów dedykowanych tej grupie wiekowej, co potwierdziła ponad połowa respondentów.
Podsumowanie
Silver Generation zmienia obraz stereotypowego seniora, pokazując potencjał konsumencki coraz liczniejszej grupy społecznej. Od obecności w Internecie, przez spędzanie czasu wolnego i generowanie popytu na zupełnie nowe usługi, osoby po 50 roku życia mocniej zaznaczają swoją obecność.
Firmy, które chcą się rozwijać w świadomy sposób już teraz powinny zacząć traktować Silversów jako ważną grupę odbiorców oraz zabiegać o ich lojalność i zaufanie do swojej marki.