Wizualizacja, czyli coś, co można zobaczyć gołym okiem, przemawia do nas silniej niż liczby. Mapy ciepła, popularne narzędzie do optymalizacji konwersji opierają się właśnie na tym mechanizmie. Dlaczego warto z nich korzystać? To proste – dlatego, że podpowiedzą Ci, jakie elementy w swojej witrynie powinieneś poprawić.
Ta wizualna metoda analizy pomaga lepiej zrozumieć zachowania klientów. Mapa ciepła śledzi rzeczywisty czas spędzony na oglądaniu, klikaniu i scrollowaniu różnych obszarów witryny. Wyniki map ciepła mogą Cię zaskoczyć. Dzięki oznaczeniom temperatur, zobaczysz jak na dłoni, że nie zawsze rozwiązania, które podobają się Tobie, są użyteczne z perspektywy Twoich użytkowników.
Mapa ciepła jest skutecznym sposobem, aby określić, jak użytkownicy spędzają czas w witrynie – gdzie klikają, jak daleko przewijają, co ich interesuje, a co ignorują oraz – które elementy rozumieją zupełnie inaczej niż sobie założyłeś.
Czym właściwie jest mapa ciepła?
Mapa ciepła to graficzna reprezentacja danych. Zasadniczo pozwala nam rejestrować wędrówkę, jaką przebywa użytkownik za pomocą myszy lub palca na ekranie dotykowym. Określa te działania ilościowo, a następnie wyświetla je w sposób atrakcyjny wizualnie, nakładając kolory na dany obszar strony.
Rodzaje map ciepła:
Pod nazwą „mapa ciepła” kryją się narzędzia do badania zachowań użytkowników na stronie: mapy scrollowania, mapy kliknięć i map śledzenia ruchów myszy. Znajomość różnicy między nimi jest przydatna, bo każdy typ pomaga zbadać nieco inny aspekt wydajności witryny. Wszystkie razem pozwalają stworzyć spójny obraz zachowań użytkowników. Najczęściej stosowane to:
Mapa śledzenia ruchów myszy: Ruch myszką wskazuje najpopularniejsze obszary, po których poruszają się użytkownicy. Mówi się, że tego typu mapy ciepła są wzorowane na klasycznej technice testowania użyteczności: eyetrackingu. Z perspektywy analityki nie powinniśmy brać tego za pewnik. Wcale nie jesteśmy w stanie stwierdzić, że użytkownicy poruszają myszką w miejscach, na które patrzą. Możemy natomiast z wysoką dokładnością zobaczyć miejsca, do których użytkownik dotarł myszką, ale z jakiegoś powodu nie kliknął w link lub opuścił stronę i nic nie było w stanie go zatrzymać.
Mapa kliknięć: Mapa ciepła zawierająca zagregowane dane kliknięć. Oznaczenia przeczytasz według legendy charakterystycznej dla danego narzędzia, np. im większa temperatura (oznaczona kolorem czerwonym), tym więcej kliknięć. Co pokaże mapa kliknięć? Przede wszystkim, czy użytkownicy klikają w miejsca, na których Ci zależy. Możesz też zobaczyć kliknięcia w nie-linki. Jeśli obrazek lub tekst sugeruje, że jest podlinkowany, użytkownicy najprawdopodobniej będą w niego klikać. I zobaczysz to na mapie ciepła. Otrzymasz wtedy jasny sygnał, że powinieneś zmienić dany element w taki sposób, aby użytkownicy przestali mieć wrażenie, że jest to link albo wręcz przeciwnie – uczynić go linkiem. Oprócz miejsc „zagęszczenia” kliknięć, mapa pokaże Ci treści, które były przez użytkowników kopiowane.
Mapa scrollowania: Mapy przewijania pokazują dokładny procent osób, które przewijają do dowolnego punktu na stronie: im bardziej „ognisty” obszar, tym więcej osób go widziało. Dzięki tej opcji dowiesz się, jaka liczba osób widzi konkretne treści i do jakiego momentu przewijania. Pozwala to zmienić architekturę strony, aby obszary na których Ci zależy były przez użytkowników widziane. Np. informacja o darmowej dostawie. Zdarza się, że użytkownicy nie scrollują poza 30% strony i nie będą mieli okazji się dowiedzieć, że zwroty również są darmowe.
Ciepło / Zimno
Chciałbyś podłączyć mapę ciepła, ale nie wiesz od czego zacząć? W sieci często można znaleźć informację o potrzebie posiadania próby badawczej minimum 2000-3000 odsłon na ekran projektu, aby zobaczyć jakiekolwiek rezultaty. Ta zasada nie zawsze się sprawdza. W przypadku serwisu, który uzyskuje dziennie 500 000 sesji, 2000 odsłon to wybiórcze dane. Jeśli prowadzisz mniejszy serwis, próba badawcza mapy ciepła może obejmować nawet 500 sesji dziennie i również przynieść ciekawe rezultaty. Warunkiem jest korzystanie z tego narzędzia z głową. Przede wszystkim musisz wiedzieć, jaki cel chcesz uzyskać.
Mapy ciepła pokażą Ci, które części strony internetowej są najbardziej atrakcyjne dla wszystkich użytkowników, we wszystkich przeglądarkach i na wszystkich urządzeniach. Dzięki nim, zdecydujesz jak ulepszyć architekturę treści. To szczególnie przydatne podczas projektowania dłuższych stron docelowych, bo pomaga użytkownikom poruszać się w dół strony.
Ciekawą funkcją są też powtórki sesji, które dają wgląd w działania użytkownika w czasie rzeczywistym i prezentują kompletny obraz odbioru Twojej witryny. Na rynku jest kilku rożnych dostawców oprogramowania map ciepła, najbardziej popularne to Crazy Egg, Hotjar czy Yandex Metrica. Jak wybrać najlepsze? Rekomendujemy sprawdzenie różnych opcji samemu, co ułatwi wybór narzędzia, ktore najlepiej spełnia oczekiwania biznesowe.
Chcesz zwiększyć konwersję swojej witryny? Analityka strony od razu daje wymierne efekty. Nawet niewielkie zmiany potrafią sprawić, że ruszysz z miejsca i zaczniesz sprzedawać więcej.
Jeśli chcesz, przeanalizujemy aktywność Twoich użytkowników i powiemy Ci, co konkretnie poprawić, aby lepiej konwertowali. Skontaktuj się z nami.