W ostatnich latach branża e-commerce doświadczyła niezwykłego wzrostu i innowacji. Stoi za tym głównie rozwój sztucznej inteligencji. Jedną z takich przełomowych innowacji, która zdobywa uznanie w świecie e-commerce, jest wprowadzenie Shopware AI Copilot. To zupełnie nowe spojrzenie na biznes sklepów internetowych. Zapoznaj się z najnowszymi funkcjami Shopware i zobacz, jak działanie sztucznej inteligencji wspiera biznes e-commerce.
Shopware, to platforma e-commerce, znana ze swojego innowacyjnego podejścia. Ich zaangażowanie w dostarczanie zaawansowanych rozwiązań dla sprzedawców online doprowadziło do stworzenia Shopware AI Copilot — wirtualnego asystenta opartego o system sztucznej inteligencji, który ma pomóc przedsiębiorcom e-commerce w osiągnięciu wyższego poziomu efektywności, personalizacji i zadowolenia klientów.
Przeczytaj także: Platformy B2B i B2C oparte o Shopware w Media4U
Rynek e-commerce w Polsce i na świecie
Rynek e-commerce w Polsce i na świecie cieszy się ogromnym rozwojem. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Gemius, w 2021 r. aż 77% Polaków robiło zakupy online. Co więcej, według raportu „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” firmy Strategy& Polska, wartość polskiego rynku handlu elektronicznego do 2027 roku wyniesie 187 mld zł. Niewątpliwie na zwiększenie popularności tej formy zakupów miała wpływ pandemia COVID-19. Wzrost w tym obszarze ma pochodzić z trzech kategorii:
- moda
- elektronika
- zdrowie i uroda
Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób Shopware wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji, aby pomagać rozwijać platformy e-commerce oraz prężnie działającą sprzedaż internetową.
Czym jest Shopware AI Copilot? Rozwiązania dla sztucznej inteligencji (AI) w e-commerce
Shopware AI Copilot to zestaw funkcji bazujących na AI wdrożonych do płatnych wersji Shopware. Siła systemu sztucznej inteligencji pomaga właścicielom i administratorom sklepów internetowych w zarządzaniu różnymi aspektami ich działalności. AI Copilot wykorzystuje zaawansowane systemy algorytmów i możliwości uczenia maszynowego do analizy danych, wyciągania wniosków i udzielania cennych sugestii oraz rekomendacji w celu zoptymalizowania tradycyjnego sklepu internetowego w inteligentne przedsiębiorstwo cyfrowe.
Przyjrzymy się teraz bliżej szczegółom i zaletom funkcji, jakie oferuje algorytm sztucznej inteligencji w Shopware.
Poniżej omówimy wpływ sztucznej inteligencji na poszczególne obszary, takie jak:
- Generowanie treści przez AI
- Wsparcie eksportu danych
- Klasyfikacja klientów oparta na sztucznej inteligencji
- Automatyczne przypisywanie słów kluczowych na podstawie obrazów
- Podsumowanie opinii klientów
- Spersonalizowane komunikaty
- Właściwości produktu generowane przy pomocy sztucznej inteligencji
- Tłumaczenie opinii klientów
Generowanie treści przez AI
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do pisania treści w sklepie internetowym pozwala tworzyć angażujące czytelników teksty. Co więcej, systemy oparte na sztucznej inteligencji sprawdzą poprawność stworzonych treści pod kątem błędów ortograficznych, a także przetłumaczą je na dowolnie wybrany język.
Choć analiza i interpretacja sztucznej inteligencji jest konieczna, taki generator jest świetnym wsparciem do tworzenia materiałów bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy, pomaga wyeliminować kryzys twórczy. Dzięki tej funkcji unikamy również licznych poprawek tekstu, które pochłaniają dużo czasu w zespole.
Wsparcie eksportu danych
Zbieranie danych i ich analiza jest niezwykle ważnym etapem w rozwoju e-commerce. Shopware AI Copilot umożliwia wyszukanie potrzebnych informacji na podstawie zadanych pytań. Wykorzystane w platformie technologie sztucznej inteligencji odczytują potrzeby użytkownika, uwzględniając jego naturalny język, np. wygeneruj listy klientów, którzy dokonali zakupów powyżej 100EUR przez ostatnie 3 miesiące.
Stworzone listy można z łatwością wyeksportować w formacie CSV! Teraz automatyzacja i transformacja danych w systemie jest łatwiejsza i przede wszystkim elastyczna.
Wizualna eksploracja danych wspomoże optymalizację procesów biznesowych, analizę danych i podejmowanie strategicznych decyzji.
Klasyfikacja klientów oparta na sztucznej inteligencji
Przykłady zastosowań sztucznej inteligencji można też dostrzec w automatycznej klasyfikacji klientów. AI generuje etykiety na podstawie historii zamówień klienta. Shopware samoczynnie rozpoznaje, czy dany klient pasuje do określonego segmentu. Warto pamiętać, że jednego klienta można zakwalifikować do wielu segmentów.
Dzięki takim etykietom można pogrupować klientów (np. według typu zakupionych produktów), a następnie wykorzystać stworzone grupy przykładowo do wysyłek marketingowych, zaoferowania określonej promocji bądź wyświetlenia tekstów dopasowanych do właściwych grup docelowych. Podejmowanie decyzji przez sztuczną inteligencję w kwestii podziału klientów i stworzeniu grup marketingowych jest ogromną oszczędnością czasu dla każdego marketingowca i sprzedawcy.
Automatyczne przypisywanie słów kluczowych na podstawie obrazów
Przykłady zastosowań sztucznej inteligencji można dostrzec również w identyfikacji alternatywnych opisów obrazów ładowanych na stronie internetowej. Przypisywanie atrybutów alt jest często pomijane przez e-commerce managerów, ponieważ nie jest to ich priorytetowe zadanie a dodatkowo, jest bardzo czasochłonne. W takich przypadkach z pomocą przychodzą technologie sztucznej inteligencji, które analizują obrazy, a następnie określają dopasowane słowa kluczowe, zapisywane jako metadane obrazu.
Jest to ważne zadanie w kontekście uzyskania wzrostu SEO, zwiększaniu widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarce internetowej oraz prawidłowego wyszukiwania produktów w panelu administracyjnym.
Podsumowanie opinii klientów
Potencjał sztucznej inteligencji pozwolił na stworzenie narzędzia, które analizuje wszystkie opinie, jakie otrzymał dany produkt, a następnie generuje podsumowanie tych recenzji. To bardzo ważne udogodnienie, gdyż potencjalny klient może za pomocą jednej skumulowanej informacji zdecydować, czy produkt jest dla niego odpowiedni. Tym działaniem oszczędzamy czas kupującego, który przeznaczyłby go na czytanie wielostronicowej sekcji z opiniami. Co więcej, takim usprawnieniem przyspieszamy proces decyzyjny.
Spersonalizowane komunikaty
Obecnie ciężko rozpoznać sztuczną inteligencję, nawet w wiadomościach spersonalizowanych. Nowa funkcja Shopware AI Copilot umożliwia wysyłanie klientom dedykowanych, spersonalizowanych komunikatów. Wiadomość jest wyświetlana na stronie Success Page, na podstawie dokonanych zakupów.
Przykładowy komunikat, po zakupie torebki „Dziękujemy za zakupy w naszym sklepie. Mamy nadzieję, że Twoja nowa czerwona torebka na dobre zagości w Twojej garderobie. Dziękujemy za wybór naszego sklepu i zapraszamy do ponownych zakupów.”
Taka indywidualna komunikacja skierowana do klienta zwiększa jego identyfikację ze sklepem internetowym oraz poczucie lojalności, co w przyszłości może zaowocować szybkim powrotem do sklepu.
Właściwości produktu generowane przy pomocy sztucznej inteligencji
Opisywanie i aktualizowanie właściwości produktu — to już brzmi monotonnie. Robotyka wychodzi naprzeciw potrzebom rynkowym i dzięki AI w Shopware dostępna jest możliwość automatycznego sugerowania właściwości produktu na podstawie jego opisu! Funkcja ta pomoże zarówno klientom w szybkim filtrowaniu pośród dostępnych produktów, jak i sprzedawcom, którzy zaoszczędzą czas dzięki automatycznym sugestiom.
Tłumaczenie opinii klientów
Współczesne praktyczne zastosowania AI pomagają skracać dystans, jaki budują bariery językowe.
Duża część zwrotów w sklepach e-commerce spowodowana jest brakiem dokładnych danych produktowych. Shopware, wykorzystując wsparcie AI, zapewnia szybkie tłumaczenie opinii i opisów produktów. Pozwala to na zwiększenie świadomości klienta, a także w przyszłości zmniejszy liczbę zwrotów, jakich klienci dokonują, po dokonaniu zakupów bez pełnej znajomości specyfiki produktu. Jest to ogromne wsparcie, zwłaszcza dla sklepów sprzedających na wielu rynkach światowych.
Główne korzyści nowych funkcjonalności
Sztuczna inteligencja w praktyce już zmienia świat e-commerce. Działanie sztucznej inteligencji w obszarze Shopware może zapewnić sklepom internetowym wiele korzyści.
- Zwiększysz wydajność – algorytm sztucznej inteligencji może zautomatyzować niektóre zadania, które normalnie wykonywałyby ludzkie ręce. Pozwoli to usprawnić pracę i zaoszczędzić czas pracowników.
- Zyskaj dokładność – wykorzystując dane konsumenta, systemy oparte na sztucznej inteligencji są w stanie znacznie dokładniej przewidywać potrzeby klientów.
- Oszczędzaj pieniądze — wpływ sztucznej inteligencji może być również odczuwalny w budżecie firm. Praca w firmie z inteligentnymi rozwiązaniami stanie się bardziej wydajna i dokładna, gdyż AI pozwoli na odciążenie pracowników.
W maju Shopware wypuścił pierwszy zestaw funkcji AI o nazwie „Shopware Co-pilot”. Są one dostępne dla wszystkich Klientów posiadających komercyjne wersje licencji. Pozwalają one nie tylko zautomatyzować pracę, ale też znacznie ulepszyć doświadczenia Klienta, co dla Shopware’a było zawsze kluczową wartością. Warto zaznaczyć, że to dopiero początek drogi. W tym roku planujemy wypuścić aż 16 funkcji związanych z AI/AR – stworzyliśmy wewnątrz firmy specjalne zespoły, które skupiają się tylko na tym zadaniu. Świat AI jest dopiero na początku drogi, dopiero z czasem zobaczymy jego pełny potencjał, ale już teraz można korzystać z jego zalet w eCommerce. Zachęcam do testowania. – mówi Kacper Gugała, AI Project Manager w Shopware
Podsumowanie
Shopware AI Copilot stanowi znaczący krok naprzód w branży e-commerce, gdzie zastosowanie sztucznej inteligencji może rewolucjonizować funkcjonowanie biznesów online. Dzięki dostarczaniu wartościowych informacji, inteligentnych rekomendacji i usprawnionej obsłudze klienta, AI Copilot ma potencjał do napędzania wzrostu, efektywności i sukcesu dla firm e-commerce o różnej skali działania.
W miarę jak technologia AI staje się coraz bardziej powszechna, firmy, które przyjmują takie innowacje, zdobędą przewagę konkurencyjną w ciągle zmieniającym się świecie handlu internetowego. Shopware AI Copilot bez wątpienia jest grą wartą świeczki, a jego ciągły rozwój obiecuje jeszcze bardziej ekscytujące możliwości dla przyszłości e-commerce.
Poznaj nasze wdrożenia z Shopware