Jakie wydarzenie wpłynęło na branżę e-commerce w 2022 roku? Z jakimi wyzwaniami będziemy się mierzyć w 2023 roku? Co się zmieni i na jakie trendy warto zwrócić uwagę w tym roku? Zapytaliśmy o to e-commerce managerów marek Ryłko i R-GOL. Poznaj trendy e-commerce na 2023 rok.

 

Dawid Nowak
E-commerce Manager w Ryłko

 

1. Najważniejsze wydarzenie, które wpłynęło na branżę e-commerce w 2022?

 

Nie było stricte najważniejszego wydarzenia. Inflacja i perturbacje spowodowane wojną wbrew pozorom nie wpłynęły aż tak negatywnie jak się tego obawiano. Większym problemem było zrozumienie, że trend wzrostowy z czasów pandemii wyhamowuje. Ostatnie 3 lata były bardzo wymagające i trudne do analiz w rynku e-commerce, z uwagi na nieregularne wzrosty sprzedażowe wynikające z zamykania galerii handlowych. W mojej opinii dopiero rok 2022 jest rokiem, w którym znowu możemy zacząć „równać” do lat poprzednich.

 

2. Wyzwania, z którymi będziemy mierzyć się w 2023?

 

Wyzwaniem może być dyrektywa Omnibus, która przysparza trochę kłopotów dając dodatkowe narzędzie do walki ze sprzedawcami. Społeczeństwo jest coraz bardziej roszczeniowe i świadomość, że są kolejne „haczyki” do wykorzystania działają motywująca by dalej „wyżywać” się na sklepach. Kolejnym wyzwaniem, może być polityka zwrotów. Klienci nauczeni bez kosztową swobodą zwracania produktów mogą się zaskoczyć w momencie gdy tego typu „dodatki” zostaną wycofane lub przebudowane przez sklepy. Nie rozumiem, jak można promować wszędzie eco trend, jednocześnie zachęcając do regularnych zwrotów.

 

3. Co się zmieni w 2023? Na jakie trendy zwracać uwagę? Jakie technologie będą istotne?

 

Rok 2023 w mojej opinii nie będzie rokiem przełomowym. Na MetaVersum jest jeszcze za wcześnie. Myślę, że więksi sprzedawcy mogą zacząć iść w kierunku sprzedaży na żywo (LiveCommerce) oraz zacząć wykorzystywać technologie AR w naszych telefonach. Z naszej perspektywy zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie współpracy przy projekcie Mobile Voice Search, które ma za zadanie wyszukiwać trafne produkty z wykorzystaniem naszego głosu. Technologia w Europie jeszcze raczkuje dlatego chcemy wyznaczać trendy.

 

Maciej Pruchniewski
E-commerce Manager w w R-GOL.com

 

1. Najważniejsze wydarzenie, które wpłynęło na branżę e-commerce w 2022?

 

Uważam, że na każdą branżę w tym branżę e-commerce największy wpływ mają zawsze wydarzenia niespodziewane. W roku 2020 borykaliśmy się z pandemią COVID-19, w 2022 mamy do czynienia z wojną w Ukrainie. Jest to dla nas ogromna tragedia, która nie pozwala w pełni cieszyć się z realizacji planów biznesowych, a jej skutki odczuwa nie tylko branża e-commerce, ale praktycznie cały świat.
Głęboko wierzymy, że działania zbrojne zakończą się tak niespodziewanie, jak się rozpoczęły.

 

2. Wyzwania, z którymi będziemy mierzyć się w 2023?

 

Jako dynamicznie rozwijająca się firma, nie chcemy zwalniać tempa. Od wielu lat stawiamy na ekspansję zagraniczną, która z roku na rok przynosi co raz to lepsze rezultaty. W tym roku chcemy spróbować naszych sił nie tylko na rynku europejskim, ale i światowym. Projekt ten niesie za sobą szereg wyzwań, z którymi już przyszło nam się mierzyć i które to w 2023 chcemy pokonać.

 

3. Co się zmieni w 2023? Na jakie trendy zwracać uwagę? Jakie technologie będą istotne?

 

Ciężko nazwać to zmianą, ale uważam, że wzrosną wymagania Klientów, zarówno te związane z CX, jak i performance sklepów internetowych. Wydajność urządzeń oraz dostęp do szybkiego Internetu w skali Polski, Europy, jak i świata stale się rozwijają, dlatego serwisy e-commerce, które w tym przysłowiowym wyścigu Formuły 1 zbyt długo będą zmieniały opony, wypadną z gry.

 

Chcesz sprawdzić czy Twój sklep nie posiada błędów? Zamów bezpłatny audyt UX.

Potrzebujesz zmiany sklepu internetowego?

Umów się na bezpłatną konsultację