Poniższy artykuł przedstawia kluczowe zmiany, które zaszły w konfiguracji Google Analytics w 2024 roku.  

 

Tryb zgody i AI w modelowaniu danych 

 

W tym roku sklepy e-commerce, które przetwarzają dane klientów, musiały wdrożyć Consent Mode. Dzięki niemu Google Analytics 4 (GA4) gromadzi dane wyłącznie od użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Z kolei modelowanie danych za pomocą AI pozwala przynajmniej częściowo wypełnić lukę powstałą wśród tych użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na zbieranie ich danych.

 

User-ID zastępuje Google Signals

 

Google wprowadza zmiany w identyfikacji użytkowników w raportach, usuwając Google Signals i wprowadzając User-ID jako nowy sposób zbierania danych. Dzięki temu pozwala efektywniej gromadzić informacje demograficzne, takie jak wiek, płeć czy zainteresowania.

 

Diagnostyka tagów


Dodano nowe narzędzie o nazwie diagnostyka tagów, które pomoże wykrywać i rozwiązywać problemy z tagami w witrynie. 

 

 

Rozszerzenie możliwości w ramach funkcji „Import danych” w GA4

 

Funkcja Import danych w Google Analytics 4 została ulepszona. Możesz teraz tworzyć więcej źródeł w przypadku każdego typu importu danych i nimi zarządzać, co daje większą elastyczność i możliwość obsługiwania złożonych scenariuszy importu danych. 

 

Wymóg skonfigurowania zdarzeń niestandardowych. 


Aby następowało wysyłanie zdarzeń niestandardowych, w przypadku większości usług trzeba mieć na stronie internetowej polecenie config lub tag Google. Ta zmiana zapobiega wysyłaniu zdarzeń niestandardowych niezależnie od konfiguracji tagu, co wcześniej powodowało pojawianie się w raportach wartości atrybucji „(not set)”. 

 

Nowe opcje pomocy wewnątrz usługi

 

Google wprowadziło ulepszone opcje pomocy w usłudze Analytics, które ułatwiają korzystanie z platformy i zapewniają natychmiastowe wsparcie. Są one dostępne po kliknięciu przycisku pomocy w prawym górnym rogu konta Google Analytics. 

 

 

Konwersje i kluczowe zdarzenia – spójność między Google Ads i Analytics

 

Google wprowadza ujednolicenie definicji konwersji pomiędzy Google Ads a Google Analytics, aby pomiary i raporty były bardziej spójne i intuicyjne. Dotychczas ważne zdarzenia oznaczone w Analytics jako konwersje były mierzone w inny sposób niż konwersje w Google Ads, co prowadziło do rozbieżności między tymi platformami. 

 

Nowa sekcja “Trendy i rekomendacje”

 

Na stronie głównej pojawiła się nowa sekcja “Trendy i rekomendacje”, które pomagają wskazać zmiany w zachowaniu użytkownika lub pojawiające się trendy na rynku.

 

 

Nowa zakładka: Analiza porównawcza

 

Możemy teraz korzystać z analiz porównawczych, czyli danych referencyjnych, które pomagają porównywać wyniki firmy z wynikami innych firm z tej samej branży. 

 

 

Ulepszone raporty w czasie rzeczywistym  

 

Dotychczas mogliśmy śledzić liczbę użytkowników odwiedzających witrynę w ciągu ostatnich 30 minut. Teraz mamy możliwość monitorowania ruchu w czasie rzeczywistym, obejmującego również dane z ostatnich 5 minut.  

 

Teraz możemy także wyświetlić podsumowanie strumienia aktywności losowo wybranego użytkownika za pomocą jednego przycisku. 

 

 

Nowy raport strony w czasie rzeczywistym

 

Wprowadzenie nowego raportu Strony w czasie rzeczywistym umożliwia monitorowanie, które strony w Twojej witrynie lub aplikacji są aktualnie przeglądane. 

 

 

Nowy raport „Skuteczność konwersji”

 

Udostępniony został nowy raport Skuteczność konwersji, który, choć znajduje się w fazie BETA, już teraz pozwala łatwo zidentyfikować, które źródło/medium odgrywa największą rolę w konwersjach. 

 

 

Porównanie modeli atrybucji

 

W zakładce Reklamy w sekcji Modele atrybucji możesz porównywać różne modele atrybucji na podstawie takich danych, jak przychody czy liczba zdarzeń. 

 

 

Przenoszenie raportów standardowych do eksploracji jednym kliknięciem

 

 

Przełączanie się w raportach między widokami dnia, tygodnia i miesiąca

 

Dane na wykresie liniowym można teraz prezentować z podziałem na dni, tygodnie lub miesiące, w zależności od potrzebnej szczegółowości. 

 

Wysyłanie raportów e-mailem w trybie ekspresowym  


Jako administrator możemy teraz błyskawicznie wysyłać e-maile z raportami standardowymi i niestandardowymi. Raport wysłany e-mailem zawiera dane z określonego zakresu dat wraz ze wszystkimi filtrami i porównaniami zastosowanymi w nim podczas wysyłania e-maila.

 

 

Zwiększenie limitów eksportu danych w przypadku raportów i eksploracji.

 

Zwiększono limity eksportu danych, aby zapewnić większą elastyczność w zarządzaniu danymi. Dzięki tej aktualizacji można eksportować maksymalnie:

10 mln komórek w plikach TSV i CSV w przypadku eksploracji niespróbkowanych,
100 tys. wierszy danych podczas pobierania raportów w pliku CSV lub w Arkuszach Google. 

 

Eksportowanie do Arkuszy Google

 

Dane z raportu można teraz wyeksportować do Arkuszy Google i używać funkcji Arkuszy do dalszej analizy danych.

Aby wyeksportować dane z raportu, w jego prawym górnym rogu kliknij Udostępnij raport, a potem Pobierz plik > Wyeksportuj do Arkuszy Google. 

 

 

Nowa funkcja w raportach – “główna grupa kanałów”

 

W domyślnych raportach Google Analytics pojawiła się główna grupa kanałów – nowa, edytowalna grupa, która jest domyślnym kanałem raportowania na potrzeby wszystkich raportów dotyczących kanałów. 

 

 

Segmenty reklamowe w GA4

 

Sekcja Reklamy została ulepszona. W Google Ads możesz teraz monitorować liczbę użytkowników kwalifikujących się do remarketingu i personalizacji reklam. 

 

 

Ulepszona funkcja wizualizacji danych w raportach szczegółowych

 

Raporty szczegółowe zyskały nowe ulepszenie – możesz wizualizować na wykresie dane z maksymalnie 5 wybranych wierszy bezpośrednio w raporcie. 

 

 

Podsumowanie

 

To były najważniejsze zmiany wprowadzone w GA4 w mijającym roku. Jeśli niektóre z nich są Wam jeszcze nieznane, warto, abyście uwzględnili je w swoich działaniach.  

Tymczasem, czekamy na kolejne aktualizacje, które przygotuje dla nas Google w 2025 roku.