Trwa ładowanie...

#20 WooCommerce: Jak założyć sklep internetowy na WordPressie? Poznaj praktyczne wskazówki

 

Transkrypcja:

 

Izabela:

To jest iTemat na dziś, czyli podcast, za którym kryją się w rozmowie w obszarze IT, e-commerce i pracy w Media4U. Okiem specjalistów zaglądamy do świata, w którym rządzą nowoczesne rozwiązania. Słowo media w nazwie zobowiązuje, dlatego chętnie chwytamy za mikrofon i dzielimy się z Wami naszymi doświadczeniami. W dzisiejszym odcinku podcastu porozmawiamy sobie o tym, jak rozpocząć sprzedaż online przy wsparciu systemu WordPress. Dokładnie porozmawiamy sobie o wtyczce WooCommerce, dzięki której można założyć, jak przekonuje producent, darmowy sklep internetowy, ale o tym, czy rzeczywiście system ten może skutecznie działać bez żadnych opłat, dowiemy się już za chwilę. W tym temacie i nie tylko razem ze mną nasi specjaliści Wojtek Madej i Rafał Nowak. Kilka słów o naszych rozmówcach. Wojtek zarządza procesem powstawania e-commerce’ów na WordPressie u naszych klientów, zaś Rafał jest programistą w dużej mierze odpowiadającym za część techniczną i skuteczne działanie systemu.

Witam Was bardzo serdecznie.

Wojtek:

Cześć.

Rafał:

Cześć.

Izabela:

No dobrze, no to może zacznijmy od podstawowego pytania. Dla jakich branż WooCommerce okaże się najlepszym rozwiązaniem?

Wojtek:

To może ja zacznę. Moim zdaniem nie ma tutaj takiego podziału. Wydaje mi się, że branża nie jest żadnym blokerem. WooCommerce jest dostosowany do każdej branży. To jest bardzo uniwersalny system.

Rafał:

Ja również tak jak Wojtek uważam, że branża jest dowolna. WooCommerce dzięki swojej elastyczności, rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i motywów graficznych jest na tyle potężną platformą, że doskonale sprawdza się w wielu branżach i na przykład przedsiębiorcy z branży odzieżowej mogą wykorzystać takie funkcjonalności WooCommerce’a jak zarządzanie wariantami produktów w oparciu o atrybuty typu kolor, rozmiar, rodzaj materiału. Tak, tu jest duża dowolność. Takie branże jak kosmetyczna, wellness mogą wykorzystać do sprzedaży produktów pielęgnacyjnych, suplementów czy usług jak sesje konsultacyjne. System umożliwia zarządzanie subskrypcjami, więc ułatwia to budowanie trwałych relacji z klientami.

Wojtek:

Pociągnąłeś powiem ci temat. Ja bym tu jeszcze dodał teraz, bo trochę mało na początku ale tak co bym chciał dodać. To jest w ogóle fajne rozwiązanie dla ludzi, którzy chcą założyć taki swój pierwszy biznes, pierwszy sklep, nie wkładając w to zbyt wiele, jednocześnie ucząc się. I tutaj branża nie ma znaczenia. Mają znaczenie chęci. Sklep może być bardzo prosty, może sprzedawać dosłownie jeden produkt i może się rozwijać w trakcie rozwijania biznesu, może to trwać powoli, może to trwać szybko. Na każdym etapie możemy się posiłkować takim wsparciem z zewnątrz albo samemu się doszkalać. Więc tutaj takich ograniczeń nie ma. W zasadzie nie widzę na starcie żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o WooCommerce.

Izabela:

To już jest duży plus. WordPress to jest system typu open source. Gdybyście mogli wytłumaczyć co to w ogóle oznacza dla osoby która ma zamiar rozpocząć swoją sprzedaż na rynku e-commerce?

Wojtek:

OK, open source dla mnie od razu się kojarzy z jakimś takim środowiskiem przyjaznym i otwartym dla użytkownika i umożliwiającym jakieś takie szersze działania, szersze wsparcie. Będąc użytkownikiem zewnątrz miałbym wrażenie, że mam pewne poczucie bezpieczeństwa i niezależności, to znaczy nie jestem skazany na jedną firmę, która musi obsługiwać mój sklep. Jeżeli coś mi się nie spodoba mogę pewne rzeczy zrobić samemu. Mogę zlecić to innej firmie. Jest to ogólnie system, który jest bardzo powszechny i znany w środowisku e-commerce, więc tutaj widzę taką podstawową zaletę. No i Open Source daje nam też dostęp do bardzo wielu narzędzi. To można liczyć w setkach, tysiącach. To są template’y, to są plug-in’y, różnego typu narzędzia, które możemy sobie doinstalowywać, testować, zmieniać, rozwijać i tutaj też nie jesteśmy ograniczeni. Tak naprawdę to środowisko cały czas rośnie, cały czas się udoskonala, do wszystkiego mamy do czynienia.

Rafał:

No tak, środowisko Open Source umożliwia dostosowanie każdego elementu strony do naszych potrzeb, począwszy od funkcjonalności po wygląd. Nie jesteśmy uzależnieni od jednego dostawcy usług, możemy zmieniać hosting, deweloperów, elementy samej platformy.

Izabela:

Czyli mówiąc w skrócie wysoka elastyczność.

Rafał:

Zdecydowanie tak.

Izabela:

No dobrze, ale na rynku też spotkamy systemy w modelu SaaS takie jak Shopify, Shopper. Są one już w gotowym modelu subskrypcyjnym. I teraz powiedzcie, jakie przewagi ma platforma open source w porównaniu do gotowych systemów sklepowych?

Rafał:

Korzystanie z WooCommerce nie wiąże się właśnie z koniecznością płacenia miesięcznych opłat licencyjnych, subskrypcyjnych. Chociaż istnieją owszem koszty, pewne koszty związane z hostingiem i ewentualnymi dodatkami, to zwłaszcza dla sklepów, które planują rozbudowę i rosną w miarę upływu czasu. Korzystniejsze z ekonomicznego punktu widzenia jest właśnie korzystanie z WooCommerce’a, z open source’ów.

Wojtek:

No dokładnie i SaaS tak naprawdę jest takim środowiskiem zamkniętym, daje nam pewne ograniczenia, których nie ma w WooCommerce, to jest też duża zaleta e-commerce. Oczywiście są osoby, które zadowala taki system, Natomiast, jeśli mówimy o porównaniu tych dwóch produktów, to zdecydowanie SaaS to jest pewne zamknięte środowisko, stały dostawca i tutaj podejmując taką decyzję jesteśmy…

Rafał:

Jesteśmy uzależnieni od jednego dostawcy.

Wojtek:

Uzależnieni, dokładnie, Brakowało mi tego słowa.

Izabela:

Okej, i wnioskując na bazie tego, co powiedzieliście do tej pory wysuwa mi się tutaj skalowalność, elastyczność, jak wspomniałam wcześniej. No i też to, że można modyfikować ten system pod własne potrzeby. Tylko teraz, czy będąc laikiem opłaca się samemu budować sklep na WordPressie? Bo było już wspomniane o tym, że jest to darmowy system. Tylko pytanie, kiedy jest potrzebne to wsparcie techniczne, które zostanie zapewnione dopiero przez specjalistę?

Wojtek:

Stoimy przed pytaniem, czy nic nie robić, bo mamy ograniczone fundusze, czy jednak spróbować coś zrobić samemu, czegoś się nauczyć, a być może już posiadając jakąś wiedzę zrobić bardzo wiele, bo właśnie WooCommerce i WordPress to są doskonałe systemy na start. Oczywiście jakiś koszt się tam pojawia, natomiast jest on stosunkowo niewielki jak na start biznesu. Koszt, o jakich mówię, to jest chociażby zakup domeny czy wybór hostingu odpowiedniego pod WordPress i pod WooCommerce, bo to są też dedykowane hostingi. Natomiast możemy zacząć od bardzo prostego sklepu, który stworzymy sami, w międzyczasie rozwijać swoją wiedzę, rozwijać sklep i decydować co dalej robimy, biorąc pod uwagę jak ten biznes nam idzie lub nie idzie no bo dalsze kroki tak naprawdę możemy znaczy dalsze kroki są duże, możemy to rozwijać w różnych kierunkach A możemy też się w pewnym momencie zatrzymać, bo uznamy że to jest właśnie to.

Rafał:

No tak na rynku dostępnych jest mnóstwo darmowych właśnie motywów wtyczek które można łatwo dostosować do specyficznych potrzeb klientów. Dodatkowo, WooCommerce sam też jest darmową wtyczką tak samo jak WordPress w swojej podstawowej wersji. Także koszty związane z rozpoczęciem pracy obejmują głównie hosting i domenę. Czyni to to rozwiązanie dostępne finansowo w porównaniu z innymi platformami e-commerce. A ewentualne wsparcie techniczne może być niezbędne w takich kluczowych sytuacjach jak gdy sklep się zacznie rozwijać i wymaga bardziej zaawansowanych funkcji, jak na przykład integracje z systemami ERP czy zaawansowanymi systemami płatności lub optymalizacją wydajności.

Izabela:

I weźmy tutaj może do tematu integracji. Jakie integracje są niezbędne dla WooCommerce?

Rafał:

Tak, integracje z popularnymi systemami płatności są kluczowe z takimi systemami jak na przykład przelewy24, PayU, Tpay czy też ich lokalne odpowiedniki na zagranicznych rynkach. Co dalej, integracje z systemami logistycznymi, firmami kurierskimi pomogą na pewno zautomatyzować i uprościć skuteczną obsługę zamówień i wysyłkę. I tu mam na myśli InPost, DPD, UPS. Co dalej? WooCommerce na pewno oferuje integrację z wieloma narzędziami marketingowymi takim jak Google Analytics. Integracje te dostarczają szczegółowych danych na temat ruchu na naszej stronie, na temat zachowań użytkowników czy też efektywności kampanii marketingowych.

Wojtek:

Dosyć ważne jest to, że nie musimy tego wszystkiego robić na raz, bo oczywiście jak zacznie się wymieniać te wszystkie elementy to wydaje się to dla laika przerażające ale szereg z tych narzędzi z tych pluginów rozwiązuje te problemy za nas. Na pewno w przypadku sklepu bardzo ważne są płatności, pewnie od tego trzeba było zacząć, ogarnąć sposób wysyłki i krok po kroku tak naprawdę dodawać kolejne funkcjonalności, które nam są potrzebne. Po pewnym czasie warto zerknąć na to, jakie efekty daje nasz sklep i jakie działania dalej powinniśmy robić, chociażby marketingowe lub analityczne. Natomiast nie wszystko naraz. Można to wszystko sobie gdzieś tam ułożyć w harmonogramie, zacząć od podstawowych potrzeb i rozwijać to dalej.

Izabela:

Ale właśnie, podsumowując, każdy chce rozwijać swój system e-commerce, czyli można powiedzieć, że WordPress jest teoretycznie darmowy. I to już wspomnieliście o tych możliwych kosztach. Gdybyście w takim razie jeszcze raz mogli podsumować jak w praktyce wyglądają koszty założenia i utrzymania sklepu na WooCommerce.

Wojtek:

Zacznę od tego, tak jak już wspomniałem, że musimy mieć domenę, musimy mieć indywidualny adres, do którego trafią nasi klienci. To jest opłata roczna, zależnie od tego jaka to jest domena, te opłaty się różnią, natomiast to nie jest jakiś duży koszt. Kolejna rzecz to właśnie wybór hostingu. Tutaj trzeba było się zastanowić jak duży będzie ten sklep i pod tym kątem wybrać wielkość tego hostingu, ewentualnie jakieś opcje, które nam są potrzebne. To jest coś, co jest naszym must have na start. Tutaj zaczynamy proces instalacji. Ten proces instalacji możemy zrobić samemu, ale już tak naprawdę w dzisiejszych czasach hostingodawca umożliwia nam też automatyczną instalację WordPressa. Zdaje się WooCommerce też, popraw mnie Rafał, jeśli się mylę.

Wojtek:

Natomiast to są te koszty. Możemy sobie oczywiście ułatwiać też pracę doinstalowując wtyczki typu Elementor. To jest bardzo fajna wtyczka, która jest też opłata roczna. Zdaje się na poziomie 60 dolarów aktualnie, która w bardzo łatwy sposób pozwoli nam panować nad stroną, rozbudowywać ją, edytować itd. To chyba na początek tyle. Coś byś dodał Rafał?

Rafał:

Tak, jeśli np. potrzebujemy personalizowanego, unikalnego projektu graficznego, stworzonego przez profesjonalnego projektanta, no to tak, za taki motyw graficzny na pewno trzeba będzie troszkę zapłacić. Co dalej? Korzystanie z bramek płatniczych. Tak jak wspominałem, integracje z np. Przelewami czy PayU, tam zawsze się to wiąże z pewnymi opłatami transakcyjnymi. Zwykle są to jakieś procentowe prowizje od każdej transakcji. I co? No, aby przyciągnąć klientów warto też zainwestować w kampanie marketingowe, SEO czy inne formy promocji online i tu koszty są zmienne w zasadzie i mogą znacznie się różnić w zależności od przyjętej strategii marketingowej.

Wojtek:

Warto dodać, że na każdym z tych etapów mamy wybór, bo możemy zapłacić za wtyczkę, która będzie dla nas idealna, albo troszkę czasu poświęcić i poszukać czegoś darmowego, bo takie rozwiązania też są. I być może trochę więcej trudu będzie nas to kosztowało, ale też jesteśmy w stanie znaleźć naprawdę fajne rozwiązania darmowe już na późniejszym etapie.

Izabela:

Hosting to słowo pojawiało się już kilkukrotnie, więc chciałabym przejść może teraz do tego pytania. Jaki hosting wybrać pod WooCommerce?

Rafał:

No tak, WooCommerce ze względu na swoją elastyczność i sporą możliwość rozbudowy w pewnym momencie życia sklepu może wymagać sporych zasobów serwerowych, więc dobrze jest, aby hosting zapewniał taką łatwą możliwość skalowania zasobów od przestrzeni dyskowej przez moc obliczeniową czy przepustowość łączy. Konieczne także jest to, aby hosting oferował zaawansowane zabezpieczenia, takie jak certyfikaty SSL, regularne tworzenie kopii zapasowych, ochronę przed atakami DDoS, czy też systemy detekcji, zapobiegania włamaniom np. przez limitowanie nieudanych prób logowania.

Wojtek:

Dokładnie. Też z takich ciekawych rzeczy pewne hostingi dają nam też możliwość sprzedawania bez opłat. Tak jak wspomniałeś bezpieczeństwo zamówień. Możemy tworzyć kopię sklepu, na przykład wprowadzać zmianę, znaczy jednym kliknięciem tworzyć sobie kopię sklepu i to może być klon, który oddaje nam 1 do 1 to co robimy i możemy to później wprowadzać na produkcję, a możemy też robić z naszego sklepu kopię niezależną i właściwie zacząć od 1 do 1, tworzyć kolejny sklep i rozwijać go w innym kierunku. Te fajne hostingi dają nam takie takie możliwości 1 click. Możemy sobie działać bez pomocy programisty i to jest bardzo fajne dla osób które startują nie mają dużej wiedzy. I takie hostingi to tak naprawdę rozwiązują te problemy za nas. Do tego dochodzą proste modyfikacje kodu czy narzędzia zwiększające konwersje, integracje cen I magazynu. To są takie rzeczy, które hostingi typowo dostosowane do e-commerce przewidują i dzięki temu mamy dużo bardziej ułatwioną pracę z naszym sklepem.

Izabela:

Mamy w takim razie wykupioną domenę, mamy hosting i sklep może działać. I teraz co zrobić, aby ten sklep rzeczywiście był widoczny w wynikach wyszukiwania, czyli pytanie o SEO. Jakie są najważniejsze kroki w optymalizacji sklepu WooCommerce właśnie pod kątem SEO?

Rafał:

Tak, optymalizacja SEO to faktycznie proces wieloaspektowy, ale kluczowy dla sukcesu w e-commerce. Tu można wymienić takie punkty optymalizacji jak choćby wybór dobrze zoptymalizowanego responsywnego layoutu motywu graficznego. Przyjazne linki, które są czytelne i zawierające nasycone słowami kluczowymi. Optymalizacja treści. Każdy produkt powinien mieć unikalny szczegółowy opis zawierający właśnie słowa kluczowe. Można też pomyśleć o recenzjach produktów. Obrazki na stronie powinny być skompresowane, zoptymalizowane, aby nie spowalniały ładowania strony. Każdy taki obrazek powinien mieć opisowy tekst alternatywny, który pomaga w dostępności i to też wspiera SEO.

Trzeba też pamiętać, zadbać o szybkość ładowania strony, czyli cache, wykorzystanie CDNów. Można też zadbać i trzeba w zasadzie zadbać, o linkowanie wewnętrzne co ułatwia nawigację w obrębie sklepu linkowanie zewnętrzne które pomaga zdobywać właśnie wartościowe linki zwrotne. Współpraca z blogerami, influencerami. Tak, takie to myślę, że to są te podstawowe tematy jeśli chodzi o optymalizację SEO.

Izabela:

Tak z tymi influencerami też pomyślałam sobie, że w zależności od budżetu. Znów, ale… Tu

Rafał:

jest sky is the limit.

Izabela:

Ale w dalszym horyzoncie czasowym być może jest to możliwe.

Wojtek:

Ja bym jeszcze dodał, znaczy wrócę trochę do tego motywu, bo tutaj szczególną uwagę zwróciłbym na to, że ten motyw powinien być bardzo lekki, szybki, responsywny, bo to będzie miało kluczowe znaczenie później. Bardzo duże znaczenie mają właśnie grafiki I tu od początku trzeba postawić na kompresję, prawidłową kompresję grafik, bo to będzie miało duże przełożenie potem na szybkość strony, szybkość ładowania tych elementów, a szczególnie na urządzeniach mobilnych, z których bardzo wielu użytkowników korzysta.

Możemy również ustawić tak zwany lazy load, to znaczy żeby nam te grafiki nie ładowały się jednocześnie, tylko żeby strona doładowywała się sukcesywnie. To też od strony użytkownika wygląda dużo lepiej, nie musi czekać na to, aż załaduje się strona w całości, tylko już coś widzi, a tak naprawdę odkrywając stronę ładuje kolejne rzeczy i nie widać tego, nie odczuwa się tego oczekiwania aż to wszystko się załaduje. Więc to są takie fajne elementy.

I warto wspomnieć o tym, że WordPress daje nam też bardzo fajne plug-in’y pod SEO, które krok po kroku prowadzą nas po tym jak skonfigurować stronę, chociażby taka podstawowa konfiguracja i myślę, że jeśli chodzi o początkującego użytkownika to naprawdę warto od tego zacząć uruchamiamy po prostu proces konfiguracji SEO, wybrany plugin zadaje nam pytania, wypełniamy różne opcje i strona jest wstępnie skonfigurowana.

Izabela:

Dobrze, to chyba możemy śmiało uznać, że sprzedaż bez SEO po prostu nie istnieje. A teraz przechodząc do kolejnego pytania. Czy sprzedaż działająca tylko na sklepie WooCommerce ma wystarczającą siłę przebicia na start? Czy może towarzyszyć powinna tej sprzedaży również sprzedaż na market place’ach? Jakie jest wasze zdanie w tym temacie?

Wojtek:

Tu pojawiają się koszty, to znaczy jeżeli chcemy wypromować tylko sklep nie podejmując żadnych dodatkowych działań, to musimy jakiś poziom inwestycji ponieść, żeby tę stronę wypromować. Dla początkującego sprzedawcy może to się okazać sporą barierą. Natomiast marketplacy dają nam możliwość nie tylko sprzedaży na dodatkowych kanałach, ale też pokazanie się i wypromowanie swojej marki dzięki innym kanałom. Oczywiście to też jest jakiś koszt, ale prawdopodobnie mniejszy i bardziej rozłożony w czasie na początek tak uzależniony od naszej sprzedaży więc prawdopodobnie będzie nam łatwiej w ten sposób wypromować naszą markę jeżeli jest nowa a potem zdecydować czy dalej kontynuujemy sprzedaż na market place’ach i gdzieś tam zostawiamy nasze pieniądze innym firmom czy już jesteśmy na tyle wypromowani, że wystarczy nam nasza platforma do sprzedaży.

Rafał:

Trzeba sobie przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie gdzie jest nasz klient. I w związku z tym wydaje mi się, że takim optymalnym podejściem jest właśnie hybrydowa strategia, czyli prowadzenie własnego sklepu na WooCommerce plus korzystanie jednocześnie z market place’ów w celu zwiększenia zasięgu. Takie market place’y jak Allegro, Amazon, eBay, one mają miliony aktywnych użytkowników. Obecność na tych platformach znacząco zwiększa naszą widoczność, dotarcie do potencjalnych klientów zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynamy swoją działalność. Z drugiej strony posiadanie własnego sklepu internetowego pozwala budować bezpośrednią relację z klientem. Można gromadzić dane o ich preferencjach, prowadzić programy lojalnościowe czy też oferować spersonalizowaną obsługę. Także tu jest wiele rozwiązań, ale optymalne podejście to podejście hybrydowe.

Izabela:

Dobrze, a jakie są najczęstsze mity, które trzeba rozwiać wśród klientów planujących założenie sklepu, czyli WooCommerce oczekiwania kontra rzeczywistość.

Rafał:

Z mojej perspektywy to co, słyszałem, że e-commerce nie jest bezpieczny, ale wydaje mi się, według mnie jest tak bezpieczny, jak każda inna platforma e-commerce, pod warunkiem, że jest odpowiednio zarządzana. WooCommerce, a dalej WordPress jest regularnie aktualizowany. Jego popularność sprawia, że jest pod ciągłą obserwacją globalnej społeczności deweloperów. I takie praktyki jak regularne aktualizacje, backupy znacznie zwiększają poziom bezpieczeństwa.

Kolejnym mitem jaki słyszałem to, że trudno znaleźć wsparcie techniczne dla WooCommerce’a, ale WooCommerce ma ogromną społeczność użytkowników i deweloperów i to sprawia, że łatwo, faktycznie łatwo jest znaleźć wsparcie. Istnieje wiele forów, dokumentacji, specjalistów, którzy oferują pomoc w zasadzie w każdej kwestii związanej z WooCommerce’em.

Wojtek:

Ok, kolejny mit, o którym ja słyszałem z kolei to to, że WooCommerce jest tylko dla małych sklepów i to jest nieprawda. Możemy zacząć od małego sklepu, ale tak naprawdę rozwój własnego e-commerce’a można powiedzieć, że jest nieograniczony i nasz biznes może, nasz e-commerce może rosnąć razem z naszym biznesem. No i taki mit, że e-commerce jest darmowy. Oczywiście nie jest darmowy. To jest prawda, że ten system nas coś kosztuje. Tak jak wspomniałem wcześniej, to nie są duże koszty na początku, kiedy zaczynamy, natomiast w ramach rozwoju, w miarę rozwoju, w miarę różnych decyzji o tym, w którym kierunku nasz biznes idzie lub którymi elementami naszego WooCommerce chcemy się zająć, pojawiają się kolejne koszty i możemy w to iść, nie musimy. Natomiast też trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy koszt, który nas czeka nie przełoży się później na dużo większe zyski, więc decyzja należy do nas.

Izabela:

No i właśnie weźmy teraz może na tapet taką osobę, która chce skalować swój biznes i widzi, że jej kompetencje są już od pewnego momentu ograniczone. No i teraz pytanie, co ona ma zrobić? Gdzie poszukać tego wsparcia technicznego? Rafał już mówił tutaj o tym poniekąd. Natomiast co zrobić, aby zadbać o rozwój sklepu na dalszych etapach?

Wojtek:

Nie tylko o rozwój. Moim zdaniem wsparcie techniczne jest jedną z kluczowych rzeczy, o których należy pamiętać przy WooCommerce. Trzeba tę stronę aktualizować, Trzeba aktualizować rdzeń strony, trzeba aktualizować wtyczki, motywy. Aktualizacje tych elementów pojawiają się dość często i trzeba to monitorować. To wszystko wpływa na bezpieczeństwo naszego sklepu. Mówiąc wprost, łatamy dziury, cały czas łatamy dziury, system się rozwija i musimy to monitorować. Warto też to komuś zlecić i komuś, kto się na tym zna, bo tutaj wchodzi w grę cała nasza praca, którą włożyliśmy, bezpieczeństwo danych, sprzedaż. To są kluczowe rzeczy, jeżeli już nasz sklep istnieje.

Wojtek:

Ważne są, tak jak powiedziałem, aktualizacje, ważne są backupy strony. To trzeba robić, jeżeli cokolwiek się stanie i mamy backup, jesteśmy w stanie odtworzyć sklep i nie jesteśmy narażeni na jakieś duże straty. Więc tak jak powiedziałem, To są sprawy kluczowe. Warto też wspomnieć o analizie danych i raportowaniu, ponieważ jeśli już nasz sklep działa to dosyć kluczową rzeczą jest zbieranie informacji o tym jak poruszają się użytkownicy, co ich interesuje, jakie działania podejmują i na tej podstawie tak naprawdę też podejmować działania dotyczące naszego sklepu, kierunków rozwoju, tego jak zaczepiamy naszych klientów, jak motywujemy ich do zakupów i tak dalej i tak dalej. Działania SEO, działania marketingowe, to już jest taka obsługa sklepu, którą nie zawsze jesteśmy w stanie wykonać samemu, a powierzona właściwej firmie, na przykład naszej, może naprawdę doprowadzić do dużego sukcesu.

Izabela:

No dobrze, bardzo dziękuję Wam za dzisiejszą rozmowę, a Was słuchających, jeśli zastanawiacie się nad zbudowaniem swojej pierwszej platformy e-commerce bądź to, o czym mówiliśmy przede wszystkim dzisiaj nad skalowaniem swojego biznesu. Zgłoście się do nas na bezpłatną konsultację. Link do oferty znajdziecie w opisie odcinka. Tymczasem do usłyszenia w kolejnym odcinku naszego podcastu. Cześć.

Rafał:

Cześć.

Wojtek:

Cześć.

 

 

Copyrights © Media4U Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Polityka prywatności

Przejdź do treści