Opinia stała się faktem. Rok 2023 należy do ChatGPT-4 – narzędzia, które zapoczątkowało falę zainteresowania użytkowników tematem AI w sieci. To, co kiedyś stanowiło wytwór wyobraźni twórców filmowych, dziś jest naszą rzeczywistością.
ChatGPT-4 zrewolucjonizował obszar uczenia maszynowego. Już w 2 miesiące po oficjalnym uruchomieniu osiągnął 100 mln użytkowników. Dla porównania, na taki wynik 9 miesięcy musiał czekać Tik-Tok, który sam uznawany jest za przełomową platformę społecznościową.
Jeśli jeszcze nie miałeś bądź nie miałaś okazji zapoznać się z ChatGPT, w tym artykule, w pigułce znajdziesz odpowiedź, dlaczego warto zainteresować się wykorzystaniem tego narzędzia w praktyce. Dowiesz się także, z jakimi wyzwaniami mierzy się świat sztucznej Inteligencji.
Krótka historia ChatGPT
ChatGPT jest produktem firmy OpenAI, założonej pod koniec 2015 roku.
Pierwsza wersja narzędzia została wydana w czerwcu, 2018 roku. Seria GPT z początku składała się ze 117 milionów parametrów i stanowiła bazę dla znanej dziś wersji.
Po GPT-1, w listopadzie 2019 roku został uruchomiony GPT-2 i stanowił znaczącą aktualizację, składającą się z 1,5 mld parametrów. W tej wersji ChatGPT wykazał znaczącą poprawę w zakresie możliwości generowania spójnego, wieloakapitowego tekstu.
GPT-3 był kolejnym skokiem naprzód. Od czerwca 2020 roku, nowe możliwości AI zaczęły być wykorzystywane w aplikacjach, do pisania maili, tłumaczeń, czy nawet wygenerowania kodu programistycznego. Pracę narzędzia, składającego się już wtedy ze 175 mld parametrów zaczęto rozpoznawać jako przełomową technologię. W pełni logiczne, praktyczne i rozbudowane wypowiedzi stały się standardem, którego nie zapewniały dotychczasowe boty.
Dziś, w wersji darmowej możemy korzystać z narzędzia GPT-3.5, które – można śmiało przyznać – jest nie tylko dobrym copywriterem, ale także inteligentnym towarzyszem rozmowy (choć pamiętajmy, że inteligentny chat nie zastąpi człowieka). Za więcej możliwości wykorzystania chatu dopłacimy 20$ miesięcznie, tym samym przechodząc na najnowszą wersję.
Oficjalnie pełna płatna wersja ChatGPT-4 pojawiła się w marcu tego roku. Szybko stała się viralem za pomocą licznych postów w mediach społecznościowych. Użytkownicy chętnie dzielili się efektami tego, co ChatGPT-4 potrafił dla nich zrobić.
ChatGPT-4 – czym się wyróżnia?
ChatGPT-4 to narzędzie, które znajduje zastosowanie przede wszystkim w pracy zawodowej. Wybierając płatną wersję, chat jest bardziej zaawansowany językowo, przez co daje szerszy dostęp do komunikacji dla ludzi z całego świata.
Odpowiedzi ChatGPT-4 nie ograniczają się do samego tekstu. Stanowią wytwór ciekawych, inspirujących obrazów i grafik, których nie można było spotkać w poprzednich wersjach. Fenomen przetwarzania informacji nietekstowych stanowi kluczową wartość, za którą warto zapłacić.
Płatna wersja zapewnia dostęp już do ponad 600 wtyczek. Czemu są one tak ważne?
Podłączając wtyczkę, ChatGPT zintegrowany jest ze źródłem konkretnych danych, dzięki czemu jest w stanie odpowiedzieć w precyzyjny sposób. Tym samym, nie musimy obawiać się tzw. halucynacji, czyli nierzeczywistych odpowiedzi, wynikających z ograniczonych danych w darmowej wersji.
Rozbudowane możliwości analityczne i dużo mniejsze ryzyko popełnienia błędu sprawia, że ChatGPT-4 można śmiało potraktować jak prywatnego asystenta. Należy jednak pamiętać, że odpowiedzi ChatGPT, choć są szybkie i wyczerpujące, wymagają weryfikacji i sprawdzenia ich prawidłowości.
Kto korzysta z ChatGPT?
Według najnowszych badań publikowanych na stronie Simmilarweb ChatGPT zgromadził ponad 180 milionów użytkowników, z czego 15% stanowią Amerykanie. Ponad 1/3 osób korzystających z tego narzędzia AI mieści się w przedziale wiekowym 25-34 lata. W wieku 35 lat i więcej zainteresowanie konsekwentnie spada. W kategorii płci nie zauważa się szczególnej różnicy, choć to mężczyźni plasują się na pierwszym miejscu z wynikiem – 55,06%. Użytkownicy ChatGPT to przede wszystkim osoby zainteresowane elektroniką, programowaniem i szeroko pojętą technologią.
Przeczytaj także: 7 sposobów wykorzystania ChatGPT w pracy UX/UI Designerów.
ChatGPT w biznesie e-commerce
Z pojawieniem się ChatGPT-4 na rynku wiązały się nie tylko duże oczekiwania. Sen z powiek spędzał fakt trwałego zapamiętywania wprowadzanych danych. Niektóre firmy technologiczne zakazały używania narzędzia w obawie, że ich prywatny kod firmowy trafi do rąk OpenAI, aby szkolić swoje przyszłe modele. Mimo to możemy zaobserwować, że pokusa sięgnięcia po nowoczesne rozwiązania wygrywa i co więcej, utożsamiana jest ze wzrostem biznesu.
Wprowadzenie ChatGPT do branży e-commerce może przyczynić się do usprawnienia wielu aspektów działalności, poprawiając efektywność, personalizację i ogólne doświadczenie klienta.
ChatGPT może być używany do stworzenia inteligentnych asystentów, którzy pomagają klientom w zakupach online, w tym rozwiązując problemy z zamówieniem. Co więcej, na podstawie historii zakupów, mogą dostarczać spersonalizowane sugestie produktów, jak również udzielać klientom porad dotyczących rozmiarów, kolorów czy stylów.
Podobne rozwiązania wykorzystywane były już w oparciu o standardowe boty, jednak z zastosowaniem ChatGPT, gdzie wypowiedzi budowane są na podstawie kontekstu i naturalnego języka, nie zaś zaprogramowanego schematu pytań i odpowiedzi, zwiększa się zaangażowanie użytkowników i ich zaufanie do sklepu online.
Przeczytaj także: AI dla e-commerce: Poznaj nowe rozwiązanie platformy Shopware.
ChatGPT a normy etyczne i prawne
Od początku powstania nowej wersji ChatGPT, budzi ona wiele emocji. Wśród pochwał, znajdą się także kontrowersje, które przekładają się na poprawność prawną i etyczną. Niedługo po premierze, Włochy zakazały korzystania z narzędzia na terenie całego kraju. Niepokój związany z wykorzystywaniem przez firmę OpenAI danych osobowych nie pokrywał się z przyjętymi założeniami UE dotyczącymi RODO.
Choć obecnie zostało wypracowane porozumienie, które godzi wspieranie innowacji z ochroną praw człowieka i firm, a w planie są zabezpieczenia dotyczące korzystania z narzędzia, kwestię sporną wciąż budzi strona etyczna.
Pytając ChatGPT o wyzwania etyczne, uzyskałam taką odpowiedź:
ChatGPT wymienia kluczowe wyzwania, którymi są min. uprzedzenia i dyskryminacja, brak świadomości, manipulacja i oszustwa, transparentność, brak kontroli nad treścią, czy wciąż żywe dane użytkowników.
Podsumowanie
ChatGPT4 ma służyć, nie szkodzić. Z takim przekonaniem warto pomagać sobie rozwiązaniem, które dostarcza firma OpenAI. ChatGPT-4 jest nieocenionym narzędziem do pracy i prawdziwą rewolucją biznesową, która nie poprzestanie na 2023 roku. Możemy zatem śmiało patrzeć w przyszłość inteligentnego rozwijania się branży e-commerce i nie tylko.
Posłuchaj: Jaką przyszłość szykuje nam Sztuczna Inteligencja?
Źródła:
https://www.similarweb.com/website/chat.openai.com/#demographics
https://explodingtopics.com/blog/chatgpt-users#top