Posiadając swoją własną firmę trudno wyobrazić sobie, że nie ma jej w Internecie. Z pewnością nie budzi to zaufania do marki. Dlatego, prędzej czy później, staniesz przed koniecznością wyboru agencji e-commerce bądź doświadczonej osoby, która zbuduje Twój pierwszy sklep internetowy. Wybór najlepszego partnera nie należy do najprostszych, jednak prowadzenie sklepu internetowego będzie znacznie łatwiejsze, jeśli otrzymasz wsparcie agencji e-commerce oraz nawiążesz kontakt ze specjalistami.
Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze agencji? Jakie kryteria brać pod uwagę? Jakie czynniki do rozważenia są najważniejsze?
Dlaczego właściwa agencja e-commerce jest tak ważna?
- Profesjonalna obsługa specjalistów – agencje e-commerce zatrudniają grono wykwalifikowanych specjalistów, których umiejętności techniczne, wiedza i doświadczenie zawodowe z pewnością będą przydatne podczas wdrażania sklepu, zwłaszcza jeśli Ty nie masz wiedzy w tej dziedzinie. Agencja e-commerce z doświadczeniem bez problemu będzie odpowiadać na Twoje pytania techniczne lub udzieli Ci przydatnych wskazówek.
- Dostęp do nowoczesnych rozwiązań – sklepy internetowe wymagają nowoczesnych rozwiązań i technologii, które są zwykle poza zasięgiem firm, zwłaszcza tych stawiających dopiero kroki na internetowym rynku. Takimi zasobami dysponują agencje, które są na bieżąco z trendami i podążają za nowościami. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań może poprawić działanie e-sklepu, a dla agencji będzie standardową usługą. Wsparcie technologiczne, które zapewni Ci agencja już po wdrożeniu, sprawi, że zarządzanie sklepem będzie intuicyjne i efektywne.
- Oszczędność czasu i zasobów – dobra agencja przydzieli do Twojego projektu niezbędnych specjalistów z różnych dziedzin, dzięki czemu zaoszczędzisz swój czas, ograniczając się do podejmowania kluczowych decyzji.
- Konkurencyjność – Skuteczna agencja e-commerce ma doświadczenie i umiejętności, co połączone z Twoim pomysłem i potrzebami może przerodzić się w wyróżniający się na rynku sklep. Co więcej, dynamiczny rozwój cyfrowego świata wymaga stałego wprowadzania innowacji i kontrolowania zmieniających się trendów rynkowych. Agencje są przygotowane i przyzwyczajone do szybkiego reagowania i wprowadzania niespodziewanych modyfikacji.
Przeczytaj: Za co płacę agencji? Koszty ponoszone na internetowe kampanie reklamowe
Jak przygotować się do wyboru agencji e-commerce?
Przygotowanie się do rozmów z agencjami, nawet tych wstępnych, to ważny etap i może mieć znaczenie w dalszych krokach przedsięwzięcia. Warto zastanowić się, jakie kryteria wyboru będą najbardziej kluczowe jeszcze przed podjęciem pierwszych kontaktów.
- Przeanalizuj swoją bieżącą sytuację – zastanów się, w jakim miejscu i na jakim etapie rozwoju jest się Twoja firma, jakie działania są dla niej kluczowe oraz które jej obszary wymagają poprawy. Sprawdź, co oferuje Twoja konkurencja oraz w czym posiadasz nad nią przewagę. Zbadaj, kim są Twoi klienci, jakie są ich oczekiwania i jakie mają nawyki. Przemyśl, co przyciąga ich do Twojego sklepu, a co sprawia, że rezygnują z zakupów. Branża e-commerce stale rośnie i warto za nią podążać.
- Określ swoje cele krótko i długoterminowe – czyli jaka jest misja i wizja Twojego przedsiębiorstwa. To, co chcesz osiągnąć i do czego dążysz, będzie częściowo definiować potrzeby Twojego e-sklepu. Może planujesz powiększyć swoją działalność o kilka dodatkowych kategorii produktowych, co będzie znaczące przy wyborze platformy dla sklepu, a może chcesz wyjść na rynki zagraniczne lub dążysz do zbudowania budzącej zaufanie marki? Sprecyzuj swoje cele jak najdokładniej, ponieważ bez tego nawet najlepszy partner nie będzie mógł dostosować usług do Twojego nowo powstającego sklepu internetowego. Pamiętaj: Potrzeby biznesu zmieniają się wraz z upływem czasu. Ważne, żeby mieć to na uwadze i dążyć do ciągłego rozwijania e-commerce’u.
- Zastanów się, czego oczekujesz (Agencje full-service vs. agencje specjalistyczne) – czyli jakie usługi agencji e-commerce Cię interesują. Oferty agencji e-commerce różnią się między sobą. Część z nich to agencje 360, czyli dostarczają całą gamę rozwiązań: od stawiania sklepu, przez analizę UX, kampanie reklamowe, po dostarczanie content’u i pozycjonowanie stron. Inne specjalizują się w wybranych dziedzinach i nie służą pomocą w pełnym zakresie. To od Ciebie zależy czy współpraca z agencją będzie kompleksowa, czy część pracy wykonasz z pomocą zasobów, jakie posiadasz w swoich wewnętrznych strukturach.
- Określ swój budżet – budżet to niewątpliwie jedna z bardziej kluczowych kwestii z punktu widzenia właściciela e-sklepu. Warto zastanowić się nad realnym budżetem, który może zapewnić sukces projektowi i ograniczy zaistnienie potencjalnych problemów finansowych, a jednocześnie będzie dawał poczucie, że inwestycja zwróci się w niedługim czasie. Na budżet składa się nie tylko wdrożenie, ale również opłaty za domenę, hosting oraz opieka powdrożeniowa. Oczywiście cena usługi wdrożenia będzie w dużej mierze zależna od wymagań sklepu i oprawy graficznej, na jakie się zdecydujesz.
Przeczytaj: Analiza przedwdrożeniowa
Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji e – commerce?
- Doświadczenie – to ono będzie świadczyć o kwalifikacjach agencji, umiejętnościach w zarządzaniu projektami oraz znajomości potencjalnie mogących wystąpić problemów przy wdrożeniu. Współpraca z firmą, która jest w branży dłużej, zmniejsza ryzyko popełniania typowych błędów. Sprawdź portfolio agencji e-commerce, recenzje klientów i zapoznaj się z dostępnymi realizacjami, które dadzą obraz dotychczasowych efektów pracy agencji.
- Stabilność na rynku – w dobie rosnącej ilości start up’ów oraz działalności jednoosobowych, stabilność na rynku przestaje być oczywistością. Dobra agencja nie zostawi Cię z powodu zamknięcia firmy zaraz po wdrożeniu lub jeszcze w trakcie jego trwania.
- Sektory, w jakich działa – specjalizacja w jednej, konkretnej branży może świadczyć o większej wiedzy na temat specyfiki branży, jej potrzeb i szczególnych wyzwań. Dzięki temu agencja może lepiej dopasować rozwiązania do Twojego e-shopu, zapewnić niezbędne funkcjonalności i oczekiwania klientów.
- Wielkość agencji i jej kompetencje – większa agencja e-commerce prawdopodobnie lepiej dostosuje wielkość zespołu do Twoich potrzeb i zapewni zastępstwo w nagłych przypadkach. Twój projekt zachowa ciągłość prac. Będzie to również miało wpływ na zakres oferowanych usług i różnorodność specjalistów.
- Współpraca z agencją i kontakt ze specjalistami – zwróć uwagę na sposób komunikacji. Wsparcie techniczne to jedno, ale komunikacja agencji powinna być klarowna i przystępna. Osoba odpowiedzialna za nadzór nad projektem oraz raportowanie efektów powinna być dostępna do regularnego kontaktu, co umożliwi Ci monitorowanie bieżących postępów i zwiększy satysfakcję ze współpracy.
- Wsparcie powdrożeniowe – uruchomienie sklepu to dopiero początek, dlatego pomoc i konsultacje po wdrożeniu e-commerce’u będą niezbędne, żeby utrzymać jego sprawność. Ponadto, agencja e-commerce działająca w wielu obszarach, może zaproponować usługi w innych kategoriach rozwoju Twojego e-sklepu, takich jak strategia marketingowa czy optymalizacja SEO w ramach stałej współpracy. Może również oferować hosting lub pomoc w kupnie domeny. Wdrożenie sklepu nie musi być końcem współpracy z agencją e-commerce.
Posłuchaj: Zrozumieć potrzeby klienta… Fundamenty dobrej współpracy w projekcie e-commerce
Potencjalna agencja e-commerce? Przydatne wskazówki od doświadczonego przedstawiciela handlowego:
- Bądź elastyczny! – specjaliści z agencji e-commerce mogą proponować Ci rozwiązania, które lepiej sprawdzą się w twoim sklepie lub będą bardziej dostosowanego do twojego budżetu.
- Zastanów się, co jest najważniejsze dla twojego sklepu internetowego – to te kwestie będą w pierwszej kolejności brane pod uwagę podczas projektowania strony i do nich dostosowywane będą mniej istotne elementy.
- Sprecyzuj sposób i częstotliwość komunikacji – warto już na samym początku omówić cykliczność spotkań, aby w uniknąć w przyszłości braku kontaktu ze strony agencji.
Podsumowanie
Wybór najlepszego partnera do założenia i prowadzenia sklepu internetowego powinien być przemyślany i dostosowany do Twoich potrzeb. Porównanie ofert i wybór odpowiedniej agencji powinny opierać się nie tylko o wycenę współpracy, ale również o opinie, sposób komunikacji, portfolio sukcesów czy wielkość zespołu. Warto rozważyć też wsparcie po uruchomieniu e-sklepu, ponieważ może Ci to pomóc w szybkim reagowaniu na zmiany rynkowe i osiąganiu przewagi nad konkurencją.
Chociaż wyzwania przy wyborze mogą być początkowo przytłaczające, warto się nie poddawać, bo działania agencji e-commerce niewątpliwie wspomogą Twój biznes.