Podejście oparte przede wszystkim na urządzeniach mobilnych, solidna wydajność, opłacalność, nienaganne doświadczenia użytkownika i funkcjonalność na wielu platformach. Czyli esencja nowoczesnego oprogramowania dla sklepów online. O to właśnie chodzi w PWA – nic więc dziwnego, że jest to obecnie jeden z najsilniejszych trendów e-commerce.
PWA (Progressive Web App) to nic innego jak aplikacja webowa, która wygląda i działa jak aplikacja mobilna, a jednocześnie łączy w sobie najlepsze cechy obu z nich. Technicznie rzecz biorąc, PWA wykorzystuje jeden kod źródłowy dla wszystkich systemów operacyjnych, aby zapewnić mobilność.
Założenie jest proste – użytkownik ma dostęp do treści mobilnych z poziomu przeglądarki, a PWA nie wymaga ściągania ani instalowania aplikacji. Daje za to możliwość zapisania witryny jako aplikacji na ekranie głównym smartfona czy tabletu.
To bezdyskusyjna zaleta PWA, bo okazuje się, że mimo popularności aplikacji mobilnych, ponad połowa użytkowników smartfona nie instaluje w ciągu miesiąca żadnej z nich.
(Źródło: Statista)
Globalnie, ponad 60% całkowitej sprzedaży e-commerce generowane jest za pośrednictwem kanałów mobilnych, a oczekuje się, że w 2021 r. Wzrośnie ona do prawie 73% (źródło: Statista). Elastyczne projektowanie stron internetowych (RWD) stało się standardem w branży, a witryny, które nie wyświetlają się poprawnie na urządzeniach mobilnych, mają niewielkie szanse na sukces. Kolejnym etapem rozwoju tego trendu jest właśnie PWA.
Czy potrzebujesz PWA dla swojego e- sklepu? W większości przypadków odpowiedź brzmi – tak, bo praktycznie każda platforma sprzedająca online skorzysta z tego rozwiązania.
PWA nie tylko zapewnia szereg korzyści, ale pomoże Ci wyprzedzić konkurencję. W jaki sposób? Zapewniając szybką i płynną obsługę aplikacji w przeglądarce mobilnej oraz umożliwiając radzenie sobie z wieloma wyzwaniami jednocześnie:
1. Zaangażowanie użytkownika
PWA pozwala korzystać z opcji dostępnych aplikacjach mobilnych, np. umożliwia wysyłanie powiadomień Push. Wiadomości pojawiające się na ekranie smartfona mają ogromną siłę angażująca użytkownika. Po pierwsze dlatego, że są łatwo zauważalne, po drugie dlatego, że możesz je spersonalizować, po trzecie – działają w czasie rzeczywistym, a tym samym skutecznie zachęcają do podjęcia określonej akcji w danym momencie.
Dodatkowo, zyskujesz zasięg wśród użytkowników, którzy chcą korzystać z internetu anonimowo i unikają podawania swoich danych, bo nie potrzebujesz już adresu e-mail, aby klient otrzymał Twoją wiadomość.
Większe zaangażowanie wbudza też stała dostępność. Twój klient jest na urlopie lub w podróży biznesowej i ma problem z zasięgiem? Brak połączenia z internetem nie jest przeszkodą dla PWA, bo użytkownik może korzystać z zawartości aplikacji webowej całkowicie ( lub częściowo) offline.
2. Mniejsze koszty rozwoju
Przy wyborze rozwiązania dla urządzeń mobilnych, warto wziąć pod uwagę koszty późniejszego rozwoju. Aplikacja natywna wymaga aktualizacji i ciągłego monitorowania jakości działania, podczas gdy PWA eliminuje taką potrzebę. Zapewnia natomiast sprawne, a przede wszystkim spójne działanie wszystkich kanałów sprzedaży w modelu multi channel.
Koszt stworzenia i utrzymania PWA jest znacznie niższy niż aplikacji mobilnej, a dodatkowo można ją umieścić w sklepie Google Play, co dla użytkowników androida oznacza łatwe wyszukanie i szybki dostęp do Twojej aplikacji webowej.
3. Wydajne działanie
Użyteczność i szybkość ładowania się – to najważniejsze cechy aplikacji mobilnych. Statystyki od Google mówią, że 47 % użytkowników oczekuje załadowania się strony internetowej w ciągu dwóch sekund lub mniej. 40 % z nich poczeka nie więcej niż trzy sekundy, po czym opuści stronę bez żadnej interakcji. PWA wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, zapewniając szybkość ładowania nawet tak błyskawiczną jak 1 sekunda.
Dodatkowo PWA zajmuje mniej miejsca na dysku niż aplikacje natywne, co również przekłada się na szybkość ładowania. A Ilość zużycia danych jest nieporównywalnie mniejsza i może stanowić nawet poniżej 5 % w porównaniu do aplikacji mobilnej.
4. Wsparcie pozycjonowania
Technologia PWA jest silnie promowana przez Google, a jak wiadomo – co lubi Google, lubi też wyszukiwarka.Jaki jest powód? Celem PWA jest zapewnienie użytkownikom doskonałego doświadczenia w użytkowaniu strony. Cytując Alexa Russell’a, inżyniera oprogramowania Google „PWA zaciera różnice między treściami w witrynie internetowej a aplikacjami, jednocześnie zachowując najmocniejsze elementy tych pierwszych”.
UX i SEO zwiększają konwersję, gdy działają wspólnie. Strona musi być przyjazna i intuicyjna, tak aby klient poruszał się po niej z łatwością. Jeśli Twoja strona jest pod tym względem bez zarzutu, masz większą szansę na wyższą pozycję w wyszukiwarce.
5. I wreszcie….wzrost konwersji
Wszystkie powyższe elementy zapewniają użytkownikowi lepszą użyteczność w poruszaniu się po stronie, co oznacza większą liczbę konwersji. Sklepy online skorzystają z PWA najbardziej, ponieważ szybki czas ładowania i użyteczna nawigacja zwiększają czas trwania poszczególnych sesji i zmniejszają współczynnik odrzuceń, a dzięki czemu Twój sklep zanotuje wyższą konwersję.
Nastawiłeś się na rozwój swojego biznesu? Wybierz oprogramowanie, które zwiększa sprzedaż!
Stworzyliśmy już ponad 190 realizacji dla sklepów internetowych. Zobacz, co możemy zrobić dla Ciebie.