Twoja kampania Google Ads nie przynosi efektów? Zastanów się, gdzie szukać błędów i jak ich unikać w przyszłości. W poniższym wpisie, nasi eksperci wyjaśniają, co możesz zrobić, aby poprawić efektywność kampanii.

 

Zbadaj przyczynę problemu

 

Marta Cieślak – Szpecińska, SEM Team Leader:

Zanim zaczniesz świadomie wykorzystywać Google Ads w swoich działaniach reklamowych odpowiedz sobie na kilka kluczowych pytań.

 

Ile czasu trwa Twoja kampania Google Ads i kiedy możesz dostrzec efekty kampanii reklamowej?

Jeśli Twoja marka jest nowa na rynku i chcesz zbudować jej rozpoznawalność, zwykle pierwsze tygodnie od startu kampanii reklamowej nie będą generowały sprzedaży. Przygotuj się na długofalowy proces zmian.

Wśród nowych klientów musisz wzbudzić zaufanie. Zadbaj o kwestie SEO, obecność w mediach społecznościowych oraz opinie od osób, które już zakupiły Twój produkt. Te wszystkie aspekty będą budowały Twoją pozycję na rynku i z czasem przyczynią się do zwiększenia sprzedaży z reklam.

 

Czy masz poprawnie skonfigurowane konwersje oraz narzędzia analityczne?

Wielokrotnie w swojej pracy spotkałam się z sytuacjami, kiedy trafiał do nas klient z przekonaniem, że w kampanie Google Ads nie warto inwestować. Zazwyczaj już wcześniej prowadził takie działania, z których nie uzyskał żadnego efektu. W praktyce okazywało się, że sprzedaż online miała się bardzo dobrze, lecz zła konfiguracja konta Google Analytics ograniczała szczegółowe śledzenie danych, pokazujących m.in. z jakiego źródła trafiają użytkownicy i które kanały generują sprzedaż. Mając szczegółowe dane analityczne możemy dokładnie obserwować zachowania użytkowników, dzięki czemu możliwa będzie optymalizacja ustawień kampanii.

 

Czy teraz jest sezon na Twoje produkty?

Jeśli sprzedajesz np. donice ogrodowe, nie licz na to, że w grudniu będziesz mieć imponującą sprzedaż takich produktów. Zwracaj uwagę na różne okazje świąteczne w każdym kwartale i dopasuj do tego swoją ofertę, komunikując o niej w reklamach.

 

Czy konkurencja nie stała się bardziej aktywna?

Jeśli działamy na mniejszych budżetach reklamowych i w branżach o dużej konkurencyjności, warto na bieżąco badać raport analizy aukcji, który umożliwia porównanie Twoich wyników z wynikami innych reklamodawców. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy konkurencja wzmocniła działania reklamowe, przez co Twoje reklamy stały się albo mniej widoczne, albo zupełnie niewidoczne dla potencjalnych klientów.

 

Jakie są bieżące trendy w kampaniach Google Ads?

Za każdym razem kiedy Google wprowadza nowość reklamową, reklamodawcy, którzy w porę nie zareagują na zmianę, zostają w tyle. Google zawsze wspiera nowe rodzaje kampanii, z których sprzedaż jest dużo większa. Przykładem może być pojawienie się kampanii Performance Max, która zdominowała kampanie PLA.

 

Czy Twoje reklamy są aktualne?

Na pewno zdarzyło Ci się zauważyć, że po skończonym Black Friday, w sieci dalej pojawiały się reklamy, dotyczące właśnie tej promocji. To oczywiście przykład przepalania budżetu, bo oferta, która się skończyła, nie będzie generowała więcej sprzedaży. Użytkownicy, którzy zobaczą taką reklamę mogą czuć się zdezorientowani.

 

Czy kampania Google Ads jest poprawnie ustawiona?

Odpowiedzi na to pytanie szukaj w nietrafnej strategii ustalenia stawek, źle dobranych słowach kluczowych lub po prostu zbyt małym budżecie dziennym, który uniemożliwia wyświetlanie Twojej reklamy. Przyczyn może być naprawdę wiele i dlatego ważne jest, aby do kampanii podejść od początku profesjonalnie.

O tym, jak efektywnie zaplanować kampanię Google Ads, dowiesz się z odcinka naszego podcastu.

 

Uważnie analizuj wyniki kampanii

 

Tomasz Zarychta – Web Analyst & UX Team Manager:

Skuteczne analizowanie kampanii to coś więcej, niż tylko patrzenie na słupki sprzedaży i satysfakcja, gdy idą do góry.

Należy zrozumieć, że różne źródła ruchu będą miały inne role w pozyskiwaniu ruchu na stronie. Są źródła, których celem będzie pozyskanie nowych użytkowników, żeby zapoznali się z ofertą, oraz takie, które będą miały za zadanie przekonać tych użytkowników do finalizacji zakupu. W takim wypadku najpierw należy dobrze zrozumieć cel naszej reklamy.

Analizując wyniki kampanii, należy patrzeć szeroko. Statystki z konta Google Ads nie są kompletne bez danych dostępnych w Google Analytics, narzędziu pozwalającym na m.in. śledzenie konwersji oraz badanie ruchu na stronie internetowej. Warto przy tym przyjrzeć się zachowaniom użytkowników i eliminować te elementy, które mogą przyczyniać się do opuszczenia strony.

Sklep internetowy działa jak system naczyń połączonych, a pozyskiwany ruch jest tylko jednym z elementów tego systemu. Tak samo jak w przypadku naczyń wypełnionych wodą, kiedy dziura w jednym z nich spowoduje spadek wysokości cieczy w całym systemie, każde niedociągnięcie w sklepie internetowym, będzie powodowało odpływ użytkowników, co przełoży się na niższe współczynniki konwersji.

Użyteczna strona internetowa jest jedną z podstawowych kwestii przy prowadzeniu jakichkolwiek działań promocyjnych np. kampanii Google Ads. Jeśli ruch z Twojej kampanii nie przynosi Ci np. nowych zamówień, zastanów się nad zbadaniem problemu pod kątem działań UX.

Sprawdź: bezpłatne audyty UX dla Twojego sklepu

 

Dokładnie rozważ wybór agencji

 

Lidia Malcherek – Business Development Representative:

Przy samodzielnym uruchomieniu kampanii, zwiększasz ryzyko popełnienia błędów. Jednak nie oznacza to, że każda agencja zrobi ją za Ciebie dobrze. Decyzja o współpracy powinna być przemyślana. W przeciwnym razie Twoja kampania nie przyniesie efektów, a Ty przepalisz dodatkowy budżet.

Wybierając agencję zaobserwuj, jak wygląda jej komunikacja z klientem i czy odbywa się ona w sposób regularny.

Zweryfikuj zasady, na których opierać się będzie Twoja współpraca z agencją. Upewnij się, na jakich kontach będzie prowadzona kampania i czy będziesz mieć do nich dostęp po zakończeniu umowy.

Pamiętaj sprawdzić okres obowiązywania umowy oraz terminy wypowiedzenia. Zadbaj, aby dowiedzieć się z kim będziesz mieć kontakt, czy będą tworzone raporty, z jaką częstotliwością oraz jakiego rodzaju spotkań ze specjalistami możesz się spodziewać, a także, czy w razie potrzeby, będzie można zorganizować dodatkowe spotkanie.

Przydatną praktyką przed podpisaniem umowy jest odwiedzenie strony internetowej agencji i sprawdzenie efektów poprzednich realizacji.

Pamiętaj, że aby współpraca działała prawidłowo musi angażować obie strony: agencję oraz klienta. Nie oczekuj efektów, jeśli nie odpowiadasz na pytania, czy też nie informujesz o błędach na stronie, które zadecydują o m.in. braku konwersji.

 

Podsumowanie

 

Tworzenie płatnych reklam daje możliwość zdobycia użytkowników, wśród których znajdą się nowi klienci. Wydając swój budżet reklamowy, rób to odpowiedzialnie, bez straty, a z inwestycją w przyszłość.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak lepiej wykorzystać swój budżet w ramach kampanii Google Ads i Facebook Ads, umów się z nami na bezpłatny audyt swoich kont reklamowych.

Więcej o tym, jak poprawić wyniki kampanii, posłuchasz w rozmowie naszych ekspertów.